13. Allmänt om reklam & media

Tävlingar för att spamma

2013-09-17 21:09 #0 av: Grodan

Jag har slutat att delta i tävlingar på internet. Jag litar inte på att de är korrekt, utan att det bara är ett sätt att få mina uppgifter att sälja till försäljning.

Det är supertrist, för jag vill gärna vinna 5000 kr att handla för på ICA, 10000 kr i el, två av de 120 biobiljetterna jag kan vinna från x...

Men tyvärr. Jag tycker det luras för mycket. Det är inte ok i min värld att låtsas att det är en tävling bara för att få mina uppgifter.

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2013-09-17 21:16 #1 av: Hera

Jag deltog nyss i en tävling av en biljardhall där man kunde vinna ett presentkort om man delade tävlingen och gillade sidan. Jag vann till min förvåning och sitter här med presentkortet.

Det svåra är att se vilka som är riktiga och inte.

Deltar dock aldrig i tävlingar där man accepterar att bli kontaktad av olika företag genom att delta. Även om man kan vinna så är det väldigt jobbigt då folk börjar ringa!

Anmäl
2013-09-17 21:54 #2 av: Grodan

På FB går det väl bra att bara gilla o dela. Men jag pratar inte om de tävlingarna. Jag pratar om dem där de vill ha din hemadress, ditt telefonnummer och din epostadress och där du ska svara på en massa frågor och sedan blir du uppringd och sönderspammad i din emails inbox.

Anmäl
2013-09-17 21:59 #3 av: Grodan

Varför jag skrev detta är för att jag här på ifokus hittade reklam om en sådan tävling. Om man bryr sig att läsa tävlingsreglerna så står det där att de lagrar infon och kommer att använda den. 

De skriver samarbetspartners, men det kan även vara fråga om att de säljer uppgifterna. Vad vet jag?

Anmäl
2013-09-17 22:42 #4 av: Staffan

#0 Grodan

Jag håller med dig. Å andra sidan tror jag - nuförtiden - att folk är väldigt medvetna om hur det fungerar och därför i likhet med dig är rädda om sina kontaktuppgifter.

När det gäller biotävlingen som du hänvisar till (som syns längst ned till höger) så kikade jag på den och tyckte ändå att dom var föredömligt kortfattade och tydliga i sin avtalstext.

// Staffan

Anmäl
2013-09-17 22:52 #5 av: Grodan

<3 Hjärta

Anmäl
2013-09-17 22:58 #6 av: Hera

5 nu reagerade du över något som inte skrivits!

Anmäl
2013-09-17 23:02 #7 av: Grodan

ja, jag läste fel (eller så gick staffan in o ändrade i sin text)  Hjärta

Anmäl
2013-09-17 23:28 #8 av: Staffan

Jag hänger inte med alls här men... Regnbåge 

/s

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.