Annons:
Etikett13-allmänt-om-reklam-media
Läst 1239 ggr
EvelinaS-L
9/12/11, 2:03 PM

Radio frågor..!

På SO;n i skolan har vi grupparbete och min grupp har "radio" som ämne..

Min uppgift är att ta reda på detta:
**♦Hur radion finansierar sig
**♦Vilka  faror det finns med radion ♦Om det är nödvändigt med radion

Men jag hittar ingen information om det på nätet..

Finns det någon här som har svaret på det där?

Tack Glad!

_Kram Evelina
_

Annons:
[cala02]
9/12/11, 3:30 PM
#1

Sveriges radio (SR) finansieras genom radio och tv licensen.

Kommersiell radio genom reklam.

Det är svårt för kommersiell radio att gå med vinst, men genom att man ägs av större bolag så kan man spela musik som i sin tur genererar vinst (synergi effekt). Denna vinst kan alltså ges tack vare att man spelar "sina" låtar vilket gör de kända och populära.

Faror vet jag inte riktigt hur du menar, men har man liten målgrupp så får man få lyssnare, vilket inte gör det lönsamt.

Nödvändigheten är väl ungefär som med tv, fast i fattigare länder så är det billigare med radio än tv. Har man många olika språk i landet så kan man också lättare avgränsa området man sänder i. I till exempel Nigeria så har man lättare att hitta "sin" målgrupp. Radion fyller också en funktion som informationspridare och kan ge viktig information direkt ut till allmänheten. I framtiden så kommer nog radion få större roll eftersom det är relativt lätt med mottagare, till exempel mobilen. Visserligen kan man sända tv också men det kräver mer resurser både i bandbredd och utrustning. Dessutom så är ju en liten skärm inte optimal i alla fall för tv. Snarare så fattar jag inte vitsen med att se en partiledarduellpå tv till exempel, det räcker med att höra dem.

EvelinaS-L
9/12/11, 9:58 PM
#2

#1: Tack för svaren Skrattande

Det jag menar med "♦Vilka  faror det finns med radion" är hur det kan påverka oss människor på ett negativt sätt.. Glad

_Kram Evelina
_

[cala02]
9/12/11, 10:32 PM
#3

Det är väl ett harmlöst media på det sättet, sätter ju inte trender eller visar lika negativa sidor som TV. Däremot så fanns det ju en del propaganda i Nazityskland, fast hade de haft TV hade väl det varit värre.

Farwuq
9/27/11, 5:55 PM
#4

#3

De hade TV, i tredje riket, men bara på experiment och teststadiet.

De första högupplösta sändningarna skedde i Tyskland i mars 1935, men var bara tillgängliga i 22 offentliga TV-tittningsrum.

_Wikipedia
_

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[cala02]
9/27/11, 7:06 PM
#5

Ja det stämmer, man hade kommit ganska långt, depression och kriget störde en del. John Baird byggde också en tv vid denna tid.

Upp till toppen
Annons: