Annons:
Etikett03-smart-reklam
Läst 1764 ggr
mariatingsund
11/13/09, 10:45 AM

Hur göra bra reklam för egna varor?

Jo, det är ju lätt att tycka om eller tycka inte om reklam som andra gör, man hittar många skäl. Men hur är det att göra reklam för sig själv? Kan ni berätta? Både generella och konkreta tips och idéer är välkomna.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
KitoBonito
11/15/09, 1:28 PM
#1

Intresseväckande?

mariatingsund
11/15/09, 9:36 PM
#2

Förstås, men jag tänkte : föreställ er att ni är företagare och har en produkt, hur skulle ni göra, vad skulle ni lyfta fram? På vilket sätt?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Joppo
11/15/09, 9:45 PM
#3

Det beror väl ganska mycket på vad det är för produkt och till vilken målgrupp den riktar sig till…

Du kanske kan berätta lite om dina produkter, så blir det lättare att komma med konkreta idéer och tips…

Denna kommentar har tagits bort.
mariatingsund
11/15/09, 10:39 PM
#5

Jag tänkte nog mer generellt, och jag förstås om man säljer typ bara spikmatta, då ska man lyfta fram spikmattan, varför de är bättre än andras spikmattor och vända mig till grupp som har hälsoproblem. Men om någon har många sidor, erbjuder olika saker, och omöjligen kan annonsera i varje område… Vill ni hjälpa mig, så välkomnar jag friska vågad idéer, dock jag har inga millioner i reklamsyfte. Mina sidor kan ni välja bland - och gå till - från länken här

http://www.glasdeco.se/direktlankar.html

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Staffan
11/18/09, 4:47 PM
#6

Maria,

Jag tittade förbi på din sida och hittade därifrån en länk www.djurgravyr.se. Om det är en sajt där man kan få din hjälp med att gravera egna fotografier på glas så tror jag att du skulle kunna hitta många kunder genom Google AdWords. Är det kanske något som du använder redan i dagsläget?

// Staffan

Annons:
mariatingsund
11/18/09, 5:08 PM
#7

Jo, alla länkar leder till mina egna sidor. Hur använder man google AdWordsd? Typ  betala för varje klick? Det vill jag nog avstå från. Många vill bara titta.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Staffan
11/18/09, 5:15 PM
#8

#7

Varför vill du avstå från att betala per klick? Om det är det effektivaste sättet för dig att synas i rätt sammanhang? Köper du hellre en "vanlig" annonsplats i en tidning eller på nätet?

Är du beredd att betala någonting för att synas? :)

// Staffan

Niklas
11/18/09, 6:10 PM
#9

#7: Det stämmer att du betalar för klick i AdWords. Det tycker jag är väldigt bra. Annars brukar man betala för antal visningar, vilket kan betyda att ingen har klickat på annonserna trots att de kostar pengar.

Du kan sätta upp en månadsbudget för AdWordsannonserna och mer än så kommer det aldrig att kosta. Beroende på hur du skriver i annonsen kan du sätta förväntningarna rätt så att så få som möjligt kommer dit enbart för att titta.

Vet du något om vad som lockar de som faktiskt köper att köpa? Det kanske du i så fall kan använda i dina annonser.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mariatingsund
11/18/09, 6:35 PM
#10

Varför jag vill avstå för att betala per klick? Jo, det tar tid att gravera ett djurporträtt, och jag tar betalt för det faktiska arbetet, alltså inget för att besvara förfrågningar, fakturering, bokföring, leta och sörja för emballage, sitta i telefon, bifoga visitkort o material som kostar, förbruka diamantstift bla bla, alltså jag har massor att betala och använda tiden på, förutom själva gravyren. OM jag tar betalt för allt runtomkring-jobb, då får jag inga beställningar för det blir för dyrt.

Jag har pratat med jajja tidigare, och de sa också likadant, att betala per klick är jättebra. Men! Man hittar mina sidor, skriver du in graverat glas i google, kommer jag upp direkt. Och då betalar jag endast webbhotellet för hemsidorna.

Det som jag skulle kunna tänka mig t.ex är kostnadsfria möjligheter, använda frågeformulär, anordna tävlingar, lägga in annonser på första sidan på varenda hemsida jag har. Utformningen av dessa brukar ta väldans lång tid för mig, för jag tänker alltid att jag inte kan sortera ut människor ur min kundkrets, alltså jag vänder mig till alla och då blir ju fel iaf.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Niklas
11/18/09, 10:47 PM
#11

Där har du ju en massa idéer. Prova och se vad som fungerar bäst.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mariatingsund
11/18/09, 11:06 PM
#12

Japp, fast hur skulle en annons på min egen indexsida se ut? Hur utformar jag nöjd kund frågeformulär - eller t.ex vad tyckte du bäst om på sidan… formulär. Jag brukar vara väldigt klok när det gäller andras marknadsföring, men petig och oförmögen att fatta mig kort och givande för mig själv.Skäms

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Niklas
11/18/09, 11:15 PM
#13

När det gäller annonsen på egna sidan är det svårt att säga. I AdWords är jag bortskämd med att kunna ha ett oändligt antal varianter av annonser och låta systemet utvärdera och visa de bästa oftast. Glad På det viset lär jag mig med tiden vad som fungerar.

Nöjd kund kan du väl börja med några enkla frågor och utveckla senare.

- Vad tycker du om servicen?

- Vad tycker du om leveranstiden?

- Vad tycker du om priset?

- Vad tycker du om varorna?

- Vad tycker du om butiken?

- Vad tycker du om urvalet?

- Vad tycker du om köpupplevelsen som helhet?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
mariatingsund
11/18/09, 11:30 PM
#14

Kan du visa några exempel på bästa AdWords annonser?

Frågeformuläret ställer rätt frågor, fast jag skulle nog skriva mer personligt kanske, dock vet ej hur. Men det låter sig funderas på. O så får jag lära mig tekniken också, för det är väl inte en vanlig formulär?

På något sätt hade jag gärna haft en funktion på sidorna där man kan lämna kommentarer direkt, då kunde jag berätta om nyheter och få respons…

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Niklas
11/18/09, 11:55 PM
#15

Jag vet inte vad mina bästa annonser kan säga dig, men här är den som ger flest klick för en produkt och ett sökord:

---

Studieteknik
Hur skulle ditt liv förbättras
om du kunde läsa dubbelt så fort?
snabblasning.bokstavligt.com

---


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mariatingsund
11/19/09, 7:59 AM
#16

Just precis sådana uttryck jag skulle vilja kläcka. Men så fort jag försöker, så blir det så fel.

gåva + känsla = djurgravyr

Vad tror du dina närmaste får tårar i ögonen av glädje?

Perfekt handgraverade porträtt av sina älsklingsdjur på vacker kristall.

Obestämd

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Niklas
11/19/09, 11:32 AM
#17

Det behöver vara kortare meningar tror jag. Och nästan övertydligt.

---

Din älskling graverad på glas?
Jag graverar efter din bild,
kristallglas eller vanligt glas.

---

Men som sagt, att kunna testa femtio varianter tror jag mer på. Glad


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Staffan
11/19/09, 11:45 AM
#18

Jag skulle tro att man kanske kan få en högre andel som faktiskt är beredda att köpa produkten genom att visa det direkt i annonsen. Typ:

"Köp ett graverat kristallfat med fotomotiv på din hund."

// Staffan

Niklas
11/19/09, 11:54 AM
#19

Ja, det är alltid bra att uppmana folk till det man vill ha gjort. Kanske till och med "Köp ett graverat kristallfatt med fotomotiv på din hund nu".


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Staffan
11/19/09, 12:04 PM
#20

#19 Absolut, det köper jag direkt… :)

Annons:
mariatingsund
11/19/09, 12:52 PM
#21

#20 Varsågod! Hehe.

Jag tyckt detsamma, att jag vill få med så mycket, i stället för att låta andra att tänka till och förstå att faktiskt allting är möjligt…

Alltså - om man skriver NU då måste man nog ha typ ett rabatterbjudande som går ut imorgon. Att uppmana KÖP är ju inte direkt min stil, jag vill hellre framhäva att känslomässig koppling till ett föremål ger tusen gånger mer i upplevelse än något man närsomhelst kan köpa i närmaste shop, dessutom om det är i finaste kristall, det gör att värdet  ligger på alla nivåer.

(#17 Jag handgraverar förresten inte porträtt på glas för det är för hårt jämfört med kristall, så jag vill gärna undvika en massa förfrågningar på planglas t.ex)

Nu väntar jag bara 49 varianter till för att kunna välja, haha. Fler idéer? SkrattandeTack!

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Niklas
11/19/09, 1:06 PM
#22

Att uppmana KÖP är ju inte direkt min stil, jag vill hellre framhäva att känslomässig koppling till ett föremål ger tusen gånger mer i upplevelse än något man närsomhelst kan köpa i närmaste shop, dessutom om det är i finaste kristall, det gör att värdet ligger på alla nivåer.

Det låter som om du inte ska sälja saker då. Glad Du måste nog bestämma dig för om du vill sälja och ska uppmana till det, eller om du vill se sidan som ett museum med vackra saker. Jag vet att det kan vara svårt att sälja eftersom jag själv har resonerat som du. Tyvärr ger det ingen mat på bordet när dagen är slut.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Staffan
11/19/09, 1:06 PM
#23

Att uppmana till köp är inte din stil? Det får du såklart tycka MEN du har inte funderat på om det kan vara så att det är din (sälj)stil som inte säljer? :)

Lite hårt uttryckt men du förstår vad jag menar… :)

// Staffan

mariatingsund
11/19/09, 1:18 PM
#24

Visst förstår jag, och tar inte illa upp, ni har rätt, om man VIll sälja något, då kan det lika gärna stå KÖP där, men det känns så "vulgärt" i mina öron, förstå mig rätt :-) Typ "Överraska någon" kanske säger samma sak men är mjukare. Jag har aldrig riktigt gillat KÖP-annonser, och jag köper nog själv inget bara för att en annons skriver KÖP. Men jag förstår att jag måste vara mer "agressiv" i marknadsföringen" om jag inte nöjer mig med "mausoleum".

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: