Annons:
Etikett07-reklam-från-förr
Läst 3302 ggr
Staffan
11/12/09, 7:22 PM

Kalmar Choklad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håll med om att det är ganska befriande när budskapet i reklamen är så här rakt; Jättegod Choklad… :)

Annons:
Hoppfull
11/12/09, 7:39 PM
#1

Jobbade precis intill chokladfabriken medan den fanns kvar och det låg en ljuvlig doft av choklad över kvarteren intill varenda dag Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Staffan
11/12/09, 7:45 PM
#2

Härligt, låter nästan som Roalds 'Kalle och Chokladfabriken'.

När stängde fabriken? Är du helt säker på att de inte fortfarande håller produktionen igång fast i hemlighet bakom lyckta dörrar? :)

// Staffan

Hoppfull
11/12/09, 7:48 PM
#3

Hehehe, ja det var ljuvligt att stå ute och bara snusa i sig chokladdoften.

Först flyttades fabriken utanför stan, den låg mitt inne i stan innan, men sedan lades den ner. Tror att den blev uppköpt av Cloetta, chokladen hette Nordchoklad innan om jag inte missminner mig.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Staffan
11/12/09, 7:56 PM
#4

Apropå choklad och 'Kalle och Chokladfabriken' så var ju Willy Wonka en höjdare på marknadsföring; att skapa den myten och sedan lotta ut de gyllene biljetterna i chokladkakorna sålde ju hur mycket reklam som helst… :)

Hoppfull
11/12/09, 8:01 PM
#5

Ja det var otroligt skickligt!Kanske var Roald Dahl marknadsförare Flört

När jag pluggade lite kring media så fick vi lära oss att Harley Davidson gjort något liknande. De var (åtminstone då) ledande inom marknadsföring på grund av sitt skickliga sätt att bemöta sina kunder.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Staffan
11/12/09, 8:06 PM
#6

Ja, de har ett sanslöst starkt varumärke. Nästan som Coca Cola.

Minns du vad HarleyDavidson hade gjort? Gömt 10 guldbiljetter till fabriken i tanken på alla sina nya hojar? :)

Annons:
Hoppfull
11/12/09, 9:30 PM
#7

Hahaha, nej det vår föreläsare snackade om var hur de hade byggt upp sitt varumärke, som att de hade skapat en myt kring HD och att de som köpte HD var speciella och tillhörde "HD:familjen". Den var endast  för dem och lite som ett slutet sällskap där man var utvald för att få tillhöra. Mycket hemilgheter och hyssj hyssj kring deras delar för att förstärka myten om att HD är annorlunda mot andra märken. De skickar ut medlemstidning endast för HD-ägare, samlar till HD-träffar endast för familjens medlemmar osv.

Helt klart imopnerande! Kan väl tillägga att föreläsaren själv körde HD så han hade studerat marknadsföringen inifrån s.a.s.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Staffan
11/12/09, 9:43 PM
#8

#7

Vilken skola pluggade du på? Hette föreläsaren John Björkman kanske?

Hoppfull
11/12/09, 9:58 PM
#9

Nope, det var på Kalmar högskola och föreläsaren hette Örjan någonting… han blev framröstad som årets lärare flera gånger i rad vet jag (även om han kanske inte var min absoluta favorit).

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

mariatingsund
11/13/09, 12:27 AM
#10

Jo, man borde ha en Willy Wonka inuti sig ibland för att marknadsföra sig så bra.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

cala01
11/13/09, 9:53 PM
#11

Ja det är egendomligt hur myten H-D hålls vid liv, nu är de bättre men för 10-15 år sedan fick man en 30 år gammal modell för dubbelt så mycket pengar som en motsvarande japanare. Min 80:a orörda Honda 650 körde lätt ifrån en trimmad Heritage som var ny (91) 1340 kubik. För att få harleyn att röra sig framåt byttes förgasar och kam ut redan som ny.

Upp till toppen
Annons: