07. Reklam från förr

Kalmar Choklad

2009-11-12 19:22 #0 av: Staffan

Håll med om att det är ganska befriande när budskapet i reklamen är så här rakt; Jättegod Choklad... :)

Anmäl
2009-11-12 19:39 #1 av: Hoppfull

Jobbade precis intill chokladfabriken medan den fanns kvar och det låg en ljuvlig doft av choklad över kvarteren intill varenda dag Glad

Anmäl
2009-11-12 19:45 #2 av: Staffan

Härligt, låter nästan som Roalds 'Kalle och Chokladfabriken'.

När stängde fabriken? Är du helt säker på att de inte fortfarande håller produktionen igång fast i hemlighet bakom lyckta dörrar? :)

// Staffan

Anmäl
2009-11-12 19:48 #3 av: Hoppfull

Hehehe, ja det var ljuvligt att stå ute och bara snusa i sig chokladdoften.

Först flyttades fabriken utanför stan, den låg mitt inne i stan innan, men sedan lades den ner. Tror att den blev uppköpt av Cloetta, chokladen hette Nordchoklad innan om jag inte missminner mig.

Anmäl
2009-11-12 19:56 #4 av: Staffan

Apropå choklad och 'Kalle och Chokladfabriken' så var ju Willy Wonka en höjdare på marknadsföring; att skapa den myten och sedan lotta ut de gyllene biljetterna i chokladkakorna sålde ju hur mycket reklam som helst... :)

Anmäl
2009-11-12 20:01 #5 av: Hoppfull

Ja det var otroligt skickligt!Kanske var Roald Dahl marknadsförare Flört

När jag pluggade lite kring media så fick vi lära oss att Harley Davidson gjort något liknande. De var (åtminstone då) ledande inom marknadsföring på grund av sitt skickliga sätt att bemöta sina kunder.

Anmäl
2009-11-12 20:06 #6 av: Staffan

Ja, de har ett sanslöst starkt varumärke. Nästan som Coca Cola.

Minns du vad HarleyDavidson hade gjort? Gömt 10 guldbiljetter till fabriken i tanken på alla sina nya hojar? :)

Anmäl
2009-11-12 21:30 #7 av: Hoppfull

Hahaha, nej det vår föreläsare snackade om var hur de hade byggt upp sitt varumärke, som att de hade skapat en myt kring HD och att de som köpte HD var speciella och tillhörde "HD:familjen". Den var endast  för dem och lite som ett slutet sällskap där man var utvald för att få tillhöra. Mycket hemilgheter och hyssj hyssj kring deras delar för att förstärka myten om att HD är annorlunda mot andra märken. De skickar ut medlemstidning endast för HD-ägare, samlar till HD-träffar endast för familjens medlemmar osv.

Helt klart imopnerande! Kan väl tillägga att föreläsaren själv körde HD så han hade studerat marknadsföringen inifrån s.a.s.

Anmäl
2009-11-12 21:43 #8 av: Staffan

#7

Vilken skola pluggade du på? Hette föreläsaren John Björkman kanske?

Anmäl
2009-11-12 21:58 #9 av: Hoppfull

Nope, det var på Kalmar högskola och föreläsaren hette Örjan någonting... han blev framröstad som årets lärare flera gånger i rad vet jag (även om han kanske inte var min absoluta favorit).

Anmäl
2009-11-13 00:27 #10 av: mariatingsund

Jo, man borde ha en Willy Wonka inuti sig ibland för att marknadsföra sig så bra.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.