Annons:
Etikett13-allmänt-om-reklam-media
Läst 1673 ggr
Staffan
12/29/09, 5:19 PM

Reklam som borde förbjudas?

Vad tycker du om reklam för alkohol och tobak?

Annons:
Solaika
12/29/09, 7:48 PM
#1

Reklam för alkohol trodde jag var förbjudet.. sen upptäckte jag att det började dyka upp mer och mer. Tycker det är mycket dåligt!

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

sissie
12/29/09, 10:28 PM
#2

Tycker också att all reklam som kan medföra ohälsa ska förbjudas.

* Alkohol

* Tobak

* Nyårsraketer

m fl

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Staffan
12/29/09, 11:13 PM
#3

#2

> Tycker också att all reklam som kan > medföra ohälsa ska förbjudas.

Gäller det fett, socker, läkemedel och salt också?

// Staffan

sissie
12/29/09, 11:20 PM
#4

Nja, tänkte mer sånt som skadar kortsiktligt. Fett, socker och salt behöver ju kroppen i lämpliga doser förståss.

Läkemedel borde inte behöva göras reklam för. En del kan ju dessutom vara farliga på olika sått också. Det är ju sådant som det borde räcka med att läkare och apotek har koll på.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Staffan
12/29/09, 11:34 PM
#5

#4 sisse

Fast visst är det lite svårt att avgöra vad som skadar kortsiktigt? Jag har hört 1000 rapporter som säger att det faktiskt är nyttigt med ett glas rött vin då och då - så inte kan man väl säga att alkohol skadar på kort sikt?

// Staffan

sissie
12/30/09, 12:01 AM
#6

#5 Hört det också. Dilemma.

Vissa typer av knark används ju också som läkemedel. Tex till olika former av autism. Men det får det inte göras reklam om.

Det finns nog många saker som kan vara bra i lagom dos men som annars är farliga.

Vissa vitaminer är ju också farliga/giftiga i större doser.

Mera dilemma. Var ska man dra gränsen?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
TjockaBerta
12/30/09, 9:04 PM
#7

#2, 4

Reklam för bilar? De kan skada väldigt kortsiktigt!

>>>Malum domesticum<<<

[peter54]
12/31/09, 1:48 PM
#8

Man behöver ju inte uttrycka saken så att "allt som är farligt". Precis allt är farligt om man missbrukar det.

Istället kan man utgå ifrån drogperspektivet och kanske beroendeperspektivet.

Då faller reklamen för tobak och alkohol, samt en hel del mediciner, men det behövs som sagt ingen reklam för högpotenta mediciner eftersom på samma sätt som det finns människor som röker gräs av medicinska skäl, så vet de människor som har behov av högpotenta läkemedel redan att de har behovet.

Att det förekommer reklam i TV för alkohol och tobak beror ju på att många kanaler vi har här inte är svenska och då gäller inte svensk lagstiftning. I Sverige får man inte göra direktreklam för alkohol och tobak, men man kan ju smyga in den, som exempelvis Pressbyrån gör..

TinaH
1/1/10, 10:55 AM
#9

# 3

Staffan du har ett poäng med det du säger…

För att vara mat-och eller sockerberoende, kan vara lika farligt som alkohol och tobak, för den som har dem problemen.

Så Chips/godis reklam, viss matreklam, kanske borde trapas ner.

Det finns sådana personer som är mat och socker misbrukare.
Så för dem är detta lika farligt som tobak / akohol.

Lite outsiders:
En lever som har mycket fett, kallas fettlever.
Den är lika farlig som en alkolist lever. Lika med dödlig….
Om man inte stoppar i tid. 
Så Nej, man ska inte nonchalera socker /godis/chips och mat-reklam.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Maria
1/2/10, 11:24 AM
#10

Här kommer en liten annan fundering och det är det här med sex igen.

Vet att Apoteket hade en "i mångas ögon stötande reklam" för deras sexhjälpmedelsavdelning. Mig veterligen så har jag aldrig sett någon sådan reklam på TV och är osäker om hur lagstiftningen fungerar där.

Är det ren moral man går efter då? Har heller aldrig sett någon reklam för porrfilm t.ex men de är ju heller inte förbjudna.

Vill poängtera att detta är INGET jag önskar utan bara funderingar.

För att återgå till frågan så tycker jag det är OK med reklam för tobak och alkohol. Det finns väl ingen idag som inte vet om att detta inte är farligt…?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pose-idon
1/5/10, 4:56 PM
#11

Ang. Alkohol har jag ingen åsikt, men ingen reklam för tobak och cigaretter Tack!. Obestämd

//Elin

Solaika
1/5/10, 6:32 PM
#12

#11 Har du sett nån sån? Jag har bara sett reklam för nikotinfritt snus och slutarökagrejer.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Pose-idon
1/5/10, 7:34 PM
#13

#12 Nej, det är väl förbjudet, jag menar att det ska forsätta vara så  :P

//Elin

Annons:
Mainebusters
2/23/10, 5:27 AM
#14

#10  Det är ju bra tycker jag att Apoteket visar på att de har sexhjälpmedel att sälja. Att det faktiskt inte är tabu. Och det finns nog de som hellre handlar på Apoteket än att de går in på en sexshop.

Sex handlar ju inte alltid om porr. Det är en annan sak tycker jag.

Elshira
6/17/10, 4:29 AM
#15

Tobak tycker jag vi kan rata helt men alkohol tycker jag ändå kan få vara kvar. Det finns trots allt dem (t.ex jag) som dricker sådant mer för att det är gott än för att bli berusad, eller bara för att bli lite lagom go.

Ingen har dött av en öl till hockeykvällen hemma eller av ett glas vin till maten en festlig dag.

Dock tycker jag det är synd det inte finns fler alhoholfria alternativ då jag dricker många saker för att det är just gott - men jag hade gärna varit utan alkohol smaken!

Hakuna matata!

Hawknestgrove
6/17/10, 10:56 PM
#16

förbjudas. Behövs inte reklam om det fol köper ändå. Alltså alkohol och tobak.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

TjockaBerta
6/18/10, 1:47 PM
#17

# 15

Varför ta bort tobaksreklamen? Jag har inget problem med rökning. Ingen dör av en god cigarr en festlig afton.

Oskyldig

>>>Malum domesticum<<<

mariatingsund
6/18/10, 9:11 PM
#18

Nja, en ny sorts vin köper man kanske en flaska av efter att man sett reklamen, men infriar inte varan löftet och motsvarar inte förväntningarna, då köper man ju aldrig fler. Man blir inte alkis av det och vore dumt att förbjuda reklamen. Man t o m rekommenderar att ta ett glas vin efter maten.

Det är däremot lite värre med rökning, jag tycker man inte ska göra en vara lockande som är direkt hälsofarlig, säger jag som rökte 17 år - utan reklam. De som röker köper det ändå, men man bör nog inte ragga nya kunder med reklam utan vara glad att befolkningen bättrar sig. Tillverkarna borde börja med något företagande i motsatt riktning för att täcka sina förluster i minskat rökarantal. Nu menar  jag inte tillverka hasch eller ens nikotintuggummi utan något miljövänligt och nyttigt som världen behöver. Plantera skog, vad vet jag.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Elshira
6/18/10, 11:44 PM
#19

Cigaretter satsar sin reklam på filmer istället i vilket fall som och har gjort sedan "urminnes tider". Det är därför alla huvudpersoner ofta röker!

Hakuna matata!

TinaH
6/20/10, 4:19 PM
#20

# 15

Nej ingen har dött av EN öl….men hur många kan stoppa vid EN öl?

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
Elshira
6/20/10, 4:47 PM
#21

#20 Här hemma är det sällan öl dricks till annat än mat eller en eller två en filmkväll. Festar/blir full är det dock ingen i familjen som gör förutom pappa. Där är det storhelger om syår och midsommar som gäller bara i princip :)

Och som #18 sade, dricka för att bli full blir de som vill ändå. Det är ju inte som att man dras in i spritvärlden för att man ser en reklam på tv.

Däremot kan jag tycka att reklam som visar att man blir en bättre mäniska eller blir populärare med sprit kan vara fel. Men typ "Norrlands guld" reklamerna tycker jag är ganska så harmlösa och visar inte på att världen blir mycket bättre med sprit. Inte heller "Famous Grouse" (den med fågeln) är särskillt dålig, den visar bara en vara - varken mer eller mindre.

Reklamer (kommer inte ihåg vilken) som visar en kille i en bil omringad av tjejer då han håller en spritflaska i handen tycker jag dock är missvisande.

Hakuna matata!

Hawknestgrove
6/20/10, 9:12 PM
#22

#17 då talar fanatikern, som har både KOL och emfysem och slutade röka för två år sen. Vi behöver ingen reklam för  droger. För vem håller sig till en cigg eller ett glas vin? Vi behöver ingen förhärligande reklam för det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mainebusters
6/20/10, 10:04 PM
#23

#22  Jo, det är många som håller sig till en cigg, ett glas vin eller ett glas vaddetnukanvara. Flört

TinaH
6/20/10, 10:29 PM
#24

håller fullkomligt med # 22. Varför ha reklam om droger för?
Desssa cirkulerar så bra på marknade i allafall, tyvärr….
INGEN håller sig till ett glas och en cigg!
Nä mer NYTTIG reklam, dock är INTE droger NYTTIGT!

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Mainebusters
6/20/10, 10:38 PM
#25

#24 Du kan inte säga att INGEN gör det, för det finns de som faktiskt gör det! Cool

TinaH
6/20/10, 11:13 PM
#26

# 25. men marioteten, typ Flört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Mainebusters
6/20/10, 11:18 PM
#27

Ja, men det är en väldans skillnad mellan majoritet och INGEN.. Glad

Annons:
Maria
6/20/10, 11:27 PM
#28

Jag är inne på Staffans tankar om att reklam för godis, Cocacola och annat hälsofarligt också borde förbjudas i så fall.

Fetma är faktiskt dödligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mainebusters
6/20/10, 11:57 PM
#29

Jag tycker att reklam som barn pratar för är jobbiga, de borde förbjudas.. Som att tala om för mamman vad den nyttiga youghurten innehåller ex.vis.

Viskande reklam i både radio och tv är det värsta av allt.

Nej, men seriöst, det finns ingen reklam jag vill förbjuda. Jo förresten, om det är barnleksaker som inte är så säkra, som man vill påvisa, som kan gå sönder och barnen kan ta skada av dem.

SwedenZoo
6/21/10, 2:24 AM
#30

Jag har en åsikt att alkohol, läkemedel och anti-tobaks produkter ska få reklamtid i tv och reklamplats i tidningar, med varningstext. Men, ingen ska visas använda produkterna, då de finns barn och ungdomar som ser upp till vuxna. Speciellt när man ser alkohol/tobak användas.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

Sehvrin
6/23/10, 1:31 PM
#31

Jag tycker att tobaksreklam ska förbjudas, särskilt cigaretter eftersom rökning så gott som alltid drabbar fler än bara rökaren.

Däremot kan jag tycka att det är ok med reklam för alkohol så länge inte reklamen trycker på att det är coolt att dricka alkohol utan man snarare gör reklam för smaken.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Staffan
6/23/10, 1:35 PM
#32

#31

Jag håller (nog) med dig men undrar om det då samtidigt ska vara okej att till exempel säga att det är roligt att äta godis? :)

// Staffan

Maria
6/23/10, 1:36 PM
#33

#31 Jag håller inte med dig där.

Alkohol drabbar andra människor i lika stor, om inte större utsträckning, andra människor när det kommer till överkonsumtion.

En otroligt hög procent av misshandelsfall och olyckor kan tillskrivas alkoholen.

Ska man förbjuda reklam så går det nog inte att plocka ut vissa "droger".

Allt eller inget så att säga…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hawknestgrove
6/23/10, 2:45 PM
#34

Ok säg så här….. Om man håller sig till att ingen reklam borde finnas för saker som är bojkottade av etiska fonder? Jag menar, hur många annonser ser vi om handgranaters och minors förträfflighet?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Honestyisdead
6/23/10, 7:32 PM
#35

Nej tack till alkohol och tobaksreklam.

TjockaBerta
6/24/10, 5:02 PM
#36

Mitt tidigare inlägg var ironiskt om någon inte uppfattade det.( Det hörs inte på tonfallet när man skriver.Flört )

Jag ville att folk skulle lyfta näsorna över sin egen lilla horisont och se till solidariteten med dem som lider av olika slags missbruk.

Jag håller med föregående talare

Nej tack till både alkohol- och tobaksreklam.

>>>Malum domesticum<<<

TinaH
6/25/10, 9:56 AM
#37

# 36

Nej tack till all godis/snacks och matreklam.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

mariatingsund
6/25/10, 11:41 AM
#38

Nej tack till apotekens reklam också då. Man ska inte käka mediciner med en massa biverkningar, bara om man måste. Nu när apoteket har privatiserats och fler reklam kommer, unga kanske börjar knapra på Ipren (eller allt det andra) med ödesdigra konsekvenser. Folkhälsa tack!

Nyheter i alla genre får gärna visas men inte i reklamform.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Oskar
7/7/10, 10:40 PM
#39

Kan inte all reklam förbjudas? :)

Honestyisdead
7/7/10, 11:28 PM
#40

Oskar; jo helst :P

Ewepewe
7/29/10, 3:50 PM
#41

Alla över 18  får ju ta sitt eget ansvar över vad de handlar/påverkas av och konsumerar. Om än reklamen försvinner så har ni alla vänner som kan tipsa och påverka era val på ICA t.ex. Mun mot munmetoden! :)

Annons:
[peter54]
7/30/10, 1:47 AM
#42

Satt och tittade på friidrotts-EM på TV4 och de förb … idioterna bryter direktsändning för reklam. Hur det kan vara okej begriper jag inte.

TinaH
7/31/10, 1:43 PM
#43

# 42…

hahaha…hur det kan var okej det vet jag inte…men jag tycker att reklam kan vara lite irriterande när man sitter och tittar på något i direktsänding, för man missar mycket.

Är det en film, eller något liknande, gör det inte lika mycket….alla behöver gå och sätta på kaffet någon gång. *S*

Men reklam i direktsända program övh. borde förbjudas, är det direktsändning, så är det!

Men dom vill väl ha in pengar dom också, plus att jag tror att dom "måste" visa reklam under prg, oavsett vilket prg det är, i intervaller…..Tråkigt - men sant!

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

TinaH
7/31/10, 1:43 PM
#44

# 42…

hahaha…hur det kan var okej det vet jag inte…men jag tycker att reklam kan vara lite irriterande när man sitter och tittar på något i direktsänding, för man missar mycket.

Är det en film, eller något liknande, gör det inte lika mycket….alla behöver gå och sätta på kaffet någon gång. *S*

Men reklam i direktsända program övh. borde förbjudas, är det direktsändning, så är det!

Men dom vill väl ha in pengar dom också, plus att jag tror att dom "måste" visa reklam under prg, oavsett vilket prg det är, i intervaller…..Tråkigt - men sant!

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

[peter54]
8/1/10, 1:26 AM
#45

Idag slog de nytt rekord i lågvattenmärke på TV4. Rätt som det var bröt de bara sändningarna för att "nu ska vi har sommarkrysset" och flyttade friidrotten till TV4 Sport, en kanal som inte ingår i basutbudet och som vi inte har.

För för den lede vad dåligt av TV4, skit rent ut sagt.

asvensso
8/6/10, 4:49 PM
#46

Reklam for alkohol och tobak ar helt OK. Var ska man dra gransen? Jag ar t ex inte speciellt fortjust i bilar och tycker definitivt inte att man ska uppmuntra en forsoffad livsstil dar man kor bil overallt och forstor planeten. Men jag vill inte forbjuda den reklamen. Likasa kommer det fler och fler rapporter om att ungdomar lyssnar pa MP3 spelare pa for hog volym. Chips…pja, det blir man ju tjock av om man ater for mycket. Listan kan goras oandlig. Den inkluderar ocksa t ex banker - ska de fa gora reklam under pagaende bankkris?

Tror absolut inte att ungdomar borjar roka for att de ser cigarettreklam. Grupptryck i plugget ar det. Som vinalskare kan jag arligt saga att jag nog inte skulle kopa ett vin som var i TV reklamen utan be om rad pa systemet eller lasa en vintidning istallet.

Hellre en snygg tjej som dricker Baileys i rutan an en tjej som har analklada och gnider sin rumpa mot allt i sin vag.

Upp till toppen
Annons: