05. Dålig reklam

Får reklam ljuga ?

2009-12-29 16:44 #0 av: bluemary

Tar ex detta med hårschampo. Inte kan håret se
ut som det gör i reklamen (i alla fall inte mitt, jag
har använt samma som jag nu ser på TV Skrattande)

Båda mina inlägg är skrivna i all vänlighet och jag
hoppas att inget missuppfattas ! ! !  Glad

Anmäl
2009-12-29 16:58 #1 av: Staffan

#0

Du behöver inte vara orolig blumary. Här är det högt i tak och alla får tycka precis som dom vill utan att det gör något. När vi tycker annorlunda är det bara positivt; då har vi något att diskutera... :)

Jag har funderat över samma sak som du; får reklam ljuga? Det finns ju så många reklamfilmer som helt uppenbart är bluff och båg. Inte minst när det gäller tvättborttagningsmedel och rengöringsmedel. Många gånger är det ju så uppenbart att alla ser det men andra gånger är det väl dolt och inlindat i fina ord som får oss att tro att det är på riktigt.

Kanske är det så att gränsdragningen och upprätthållandet av regler på området helt enkelt blir för svår att se till att den efterföljs?

// Staffan

// Staffan

Anmäl
2009-12-29 19:50 #2 av: Solaika

Om märket inte håller måttet.. så borde det ju innebära falsk marknadsförning. Och det är väl inte tillåtet? Om gränserna är luddiga borde det väl vara dags att göra något åt det kan jag tycka..
Men då skulle vi ju få ta bort alla politiker oxå för DÄR kan man snacka om falsk marknadsföring. Flört

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Anmäl
2009-12-29 21:25 #3 av: Hoppfull

Jag kan rekommendera den här sidan, förut var det ju ERK man vände sig till men nu finns: Stiftelsen Reklamombudsmannen

Anmäl
2009-12-29 21:40 #4 av: [peter54]

#0 Existerar det över huvud taget någon kommersiell reklam som inte är lögnaktig? Jag har nog aldrig sett någon vad jag vet.

Det som är intressant med just hårschampo är ju att de (oftast) kvinnor som visas upp har ju hår som är 4-5 år gammalt om man ser till hur långt håret är och då kan ju knappast ett "nytt" schampo ha bidragit till att håret ser ut som det gör.

 

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2009-12-30 10:34 #5 av: Tom

#4, Bra poäng! Men du får inte vara för logisk när du tittar på reklam ;-)

Ring och messa så mycket du vill för 90 kr/månad!

Just nu får du 20 GB extra surf och halva priset de tre första månaderna!

Klicka på den här länken till Vimla!

Anmäl
2009-12-31 13:27 #6 av: [peter54]

#5 Haha, nä då spricker konceptet direkt FlörtSkrattande

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2009-12-31 13:37 #7 av: [peter54]

När det gäller tandkrämsreklam och andra tandvårdsprodukter som exempelvis Listerine, finns mycket att fundera över.

Om man exempelvis snackar "whitening effect" som så många tandkrämsreklamfilmer påstår att deras produkt har, måste ju detta vara ytterst nära grov lögn. Man kan inte förändra den naturliga färgen på tänderna.

Om man frågar en tandläkare om tandvitning, så kommer denne att svara att det inte finns något sätt att ändra tändernas naturliga färg annat än att bleka eller att måla tänderna, alternativt limma på tunna plastskal.

Man kan bleka med väteperoxid, men det bleker genom frätning av ytan och såsmåningom bryts emaljen helt ner och lämnar tänderna helt oskyddade. Att måla tänderna går ju alltid, men detta måste göras om ganska ofta om man inte vill ha fläckiga tänder.

Pålimmade plastskal är vanligt i Hollywood, men detta medför en enorm risk eftersom tanden lämnas vind för våg under skalet.

När det gäller Listerine, menar man ju att det dödar alla bakterier i munnen och då undrar jag förstås omedelbart två saker:

Vad händer med bakteriefloran i magen om man råkar svälja ner Listerine?

Vad händer med mikrolivet i vattendragen, och sedermera i haven när avloppsvattnet så småningom kommer dit?

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2009-12-31 21:07 #8 av: Solaika

#7 För att inte tala om det bakterier i munnen som vi faktiskt behöver där.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.