Annons:
Etikett08-reklamakuten
Läst 1904 ggr
Hoppfull
2010-02-16 13:01

Hemsida

Hur gör jag reklam för min hemsida? Hur får jag sen synlig och sökvänlig?

Jag undrar om det finns någon som konkret kan hjälpa mig med det, inte rekommendera mig 20 böcker att läsa Oskyldig utan kan hjälpa mig alltså Glad

(Hemsidan finns länkad till på min personliga sajt)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
Loucar
2010-02-16 14:58
#1

Twitter och pusha kan du använda även facebook.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Hoppfull
2010-02-16 15:32
#2

Tack! Facebook annonserar jag redan på… men jag måste även få min sida sökvänlig så att man lätt hittar den.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

mariatingsund
2010-02-16 19:53
#3

Hej Hoppfull! Fin sida du har gjort. Jag tittade på Sida>Visa källa och jag såg att du varken hade metatagg, beskrivning eller sökord. Det är viktiga saker för att sökmotorerna ska uppfatta din sida. Du har sådant innehåll som inte vore svår att göra lätthittad om du kompletterar. Vet ej vilket program du gjorde sidan med, så jag kan inte ge konkret tips med kodningen, men googla på dessa termer och du hittar säkert hur du kan lösa det inom dina möjligheter.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

allhealing
2010-02-16 21:52
#4

Att annonsera på google är ett sätt. Det kräver dock en rejäl plånbok. Beroende på vilket sökord du använder så kan det kosta uppemot 5-10 kronor klicket om ditt mål är att komma överst på träff bilden i höger kant. Om du sedan fortsätter betala för klicken ytterligare ett antal dagar och du fortsätter ligga topp 3-5 i höger kanten så kan följande inträffa.

Då kan du rankas upp ytterligare av sökmotorn i google och hamna i vänster sidan med en gul bakgrund. Eftersom alla som googlar nästan uteslutande läser träffarna i vänsterspalten och inte i höger spalten så kommer sökningarna på din hemsida att mångfaldigas när du väl nått dit.

Det kostar dock betydligt mer att vara topp rankad i vänsterspalten eftersom så många fler nu kommer att klicka på din länk. Har du en bra vara att sälja så kan det dock löna sig i längden att marknadsföra sig på det här sättet.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

mariatingsund
2010-02-16 23:49
#5

Jag glömde skriva att om du har möjlighet, googla på liknande sajter, de som ansvarar för liknande stöd, och kontakta dem för att din sida ska bli länkad därifrån. Du kan i gengäld länka tillbaka och det ger även förtroende för dem som vill ringa dig.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Hoppfull
2010-02-17 11:06
#6

Åh Tack snälla ni!

Jag har aldrig hört orden metatagg, beskrivning eller sökord i detta sammanhang och har ingen aning alls om vad som avses… Oskyldig

Sidan är gjord i ett färdigt program, jag kan inget alls om programmering eller liknande så jag tror inte att jag kan fixa sådant själv. Jag betalar gärna någon en rimlig slant för att hjälpa mig!

Däremot att länka med andra är ju smart… har börjat lite men inte kommit så långt med det ännu.

Att annonsera på google har jag funderat på, men som du säger innebär det för mig i så fall att ta lån för att annonsera och det känns väl inte så superkul. Men å andra sidan om man vill satsa så får man nog vara beredd på att lägga lite slantar på annonser. Och jämför man med radioreklam som kostar 10000:-/vecka så… sedan bestämmer man väl själv hur många klick/dag man kan betala?

Tack för hjälpen!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
mariatingsund
2010-02-17 15:34
#7

Bara du förstår att en annons räknas inte som annons, endast återkommande annonser ger utdelning - ibland. Men eftersom du erbjuder en medmänniska, tycker jag inte att du ska lägga pengar på dyra annonser, eller på sådana annonser som du betalar per klick, för långt ifrån alla klick resulterar riktig kontakt. I ditt fall kanske hade varit bättre om du hade installerat en gästbok på din sida där folk kan skriva vad de tyckte om dig och att de kan rekommendera dig.

Ang. metatagg, sökord och beskrivning, ring dit där din hemsida finns, de hjälper dig säkert lägga in dessa.

Ett tips till att skriv om dig själv till tidningar, hitta på saker du planerar att göra och se om någon tycker det vore intressant att göra ett reportage med dig, då kostar det dig ingenting.

Du kan eventuellt göra ett litet infoblad och dela ut det utanför ett evenemang, må det vara hundutställning, fotbollsmatch osv eller placera sådana hos kvinnojuren mm.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Hoppfull
2010-02-17 15:59
#8

Tack för ditt engagemang!

Jag tänker som så att det allra viktigaste är att det är lätt att hitta min sida. Är man ledsen, orolig och behöver prata så söker man på nätet… kanske på ordet medmänniska och då måste min sida komma upp.

Jag tror själv att det är det allra viktigaste, att det är min sida man kommer till när man söker efter någon att prata med.

Jag ska ta kontakt med one.com som jag köper sidan av. Men jag tror inte att de hjälper mig, man får göra sådant och det kan inte jag Obestämd

Jag kanske får ta hjälp av någon som kan hemsidor som kan hjälpa mig att lägga in det som behövs för att göra sidan sökvänlig.

Repotage osv är ju en bra idé men jag vill samtidigt vara lite försiktig med att skylta alltför mycket med min privatperson eftersom jag har familj och jobbar hemifrån. Däremot att ta kontakt med kvinnojourer o.dyl är ju en bra idé. Har själv varit inne på disktrikssköterskemottagningar mm. Får fundera vidare Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Staffan
2010-02-18 10:43
#9

En sak som jag reflekterade över när jag besökte sidan:

Webadressen och det första intrycket jag fick av sidan var att du gjorde detta som en ideell insats för människor som mår dåligt. Vilket härligt initiativ, fick det mig att tänka. När det så småningom framkom att det handlade om en betaltjänst så kände jag mig nästan lite lurad. Jag _tror_ att du skulle vinna på att omedelbart visa att det här handlar om en företagsverksamhet. Man är inte främmande för att betala för hjälp när man har det jobbigt, men om man initialt misstolkar dig så kanske många undviker att ringa dig om de inte känner att de kan lita på dig.

Min kollega Niklas brukar ha många bra tips när det gäller sökmotoroptimering, vi får hoppas att han postar en kommentar med några viktiga saker att tänka på för att människor ska hitta dig via Google.

// Staffan

Hoppfull
2010-02-18 11:27
#10

Du menar tidigare än på första sidan där det står väldigt tydligt?

Det var väldigt tråkigt att höra för jag har verkligen hela tiden försökt visa det omedelbart och vara helt öppen med att i min situation finns det ingen möjlighet att bedriva en sådan verksamhet gratis.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Staffan
2010-02-18 11:45
#11

#10 Hoppfull

> Du menar tidigare än på första sidan  > där det står väldigt tydligt?

Absolut, det står tydligt. Men allra längst ner på sidan. Jag läste naturligtvis de inledande styckena först och hann som jag sa känna "gud vilket härligt initiativ!". Kanske bidrog även citatet uppe till höger ("Den som tror sig vara för obetydlig för att kunna påverka, bör betänka hur det är att försöka somna med en mygga rummet") till att jag fick intrycket att du gjorde detta som en ideell grej.

"Jag är ingen terapeut eller coach men vill vara gärna din medmänniska när du inte har någon annan att prata med. Om du inte har en mamma, en pappa eller en partner som du kan vända dig till så finns jag här och lyssnar när du behöver. Kostnad 750 kronor / timme." För mig blir det lite fel. Jag hade uppskattat att se priset först - det kanske hade räckt med en rad direkt under telefonnumret i rubriken?

Du ska inte ta kritiken personligt, jag vill bara vara ärlig och förmedla vad jag kände när jag tittade in på sidan så att du lyckas så bra som möjligt med den!

// Staffan
ps. Jag har själv gått i terapi varje vecka under många år så det är inte omöjligt att jag slår dig en signal… :)

mariatingsund
2010-02-18 11:46
#12

Hej igen, jag kanske läste för snabbt, men står priset för samtalen där? Jag tycker nog också som Staffan, gör rubriker på den sidan "Hur fungerar det" - tror jag det hette, och skriv pris som rubrik, sedan kan du förklara varför du behöver ta betalt, men du behöver nog inte förklara dig så mycket. Informationen om betalnummer försvinner i mängd text nu och du vill väl inte att folk ska bli sura och ännu mer utsatta om de inte läser noggrant hela din text.

Annars tycker jag att det du erbjuder är jättebra, delvis för att folk vågar "hälla ut sitt hjärta" anonymt, och jag tror det behövs i dagens Sverige då det är så många som lever ensam eller isolerad.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Hoppfull
2010-02-18 11:57
#13

Nejdå det är bra med kritik jag blev väl bara bedrövad eftersom jag verkligen ansträngt mig just för att ingen ska känna sig lurad och jag har uteslutande fått positiv kritik hittills. Så jag blev förvånad och som sagt bedrövad över att jag misslyckats så totalt med att förmedla det jag trodde att jag förmedlade.

Du är hjärtligt välkommen att ringa, jag har den erfarenheten jag med Glad

#12 Men menar du att folk blir sura och mer utsatta av min text? Det låter ju helt förskräckligt!

Jag får fundera kring detta…

Problemet med att göra sidan sökvänlig som frågan handlar om kravstår dock Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
Staffan
2010-02-18 12:23
#14

Ok, toppen att du tar det på rätt sätt. Det är bra att vi har högt i tak så att man vågar lämna över både "ris och rosor"… :)

En annan sak jag skulle göra om jag var som dig är att fundera lite över citatet i sidans huvud:

"Den som tror sig vara för obetydlig för att kunna påverka, bör betänka hur det är att försöka somna med en mygga rummet"

Det är ett bra citat och jag förmodar att det anspelar på och relaterar till dig och ditt syfte med sajten? Men kanske skulle det passa ännu bättre om det väckte mer känslor även hos den som sökt upp dig och som behöver din hjälp?

Klippte snabbt några citat på nätet…

"Ensamhet är inte en längtan efter sällskap, utan en längtan efter besläktade själar."

"Ensamhet: en bra plats att besöka, en dålig plats att stanna på."

"Ensamheten skulle inte vara så illa om man hade någon att dela den med."

"Ensamheten har den fördelen att man slutar fly från sig själv."

Vad tror du?

// Staffan

Hoppfull
2010-02-18 12:28
#15

Nej det anspelar inte på mig alls, utan på att den som känner sig ensam och utanför spelar roll… att alla spelar roll även om det inte känns så, att även om man tror att man inte påverkar så gör man det, alla gör det på något sätt.

Min erfarenhet är att många av dem som behöver prata inte alls är ensamma på ett fysiskt plan. De är ensamma för att de inte har någon så närstående som de vill belasta eller dela sina tankar med.

Tanken är att byta det där citatet ganska ofta, jag är själv allergisk mot hemsidor som inte uppdateras och förändras med jämna mellanrum så jag tog inte det så dödsallvarligt Glad

Kanske byter jag till ett sådan nästa månad… vi får se.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Staffan
2010-02-18 12:45
#16

#15

Bra, då är jag med, man kan läsa det med de glasögonen på sig också. Delar helt dina tankar om att ensamhet (oftast?) inte har med sociala kontakter att göra. Någon klok person har till och med sagt att "ensam är man bara bland andra människor", det stämmer ofta.

Något helt annat då… :)

Det är alltid bra att hålla webbsidor up-to-date men vad har du för tankar kring uppdateringarna? Tror du att de som hittat dig kommer att besöka sidan fler gånger efter att de ringt dig första gången och har sparat ditt telefonnummer? Varför skulle de göra det? Har du kanske funderat på att blogga på sidan så att folk får chansen att lära känna dig litegrann, eller tror du att man föredrar att ringa till någon som känns lite anonym?

Du behöver inte svara, jag är bara nyfiken… :)

// Staffan

Hoppfull
2010-02-18 12:54
#17

Ja jag är sådan själv i alla fall. Jag skriver aldrig upp telefonnummer överhuvudtaget utan googlar varenda gång och jag bara utgick ifrån att många är som mig. Det kan ju vara feltänk.

Oavsett vilket så vill jag gärna uppdatera sidan för att hålla den fräsch för mig själv om inte annat.

Jag har absolut funderingar på att skriva själv och lägga in kommentarer från besökare osv. Jag tror att båda sorterna finns, de som tycker att det är väldigt skönt med anonymitet och de som vill veta mer.

Men just nu i startgroparna är det viktigaste att få igång verksamheten, att få snurr, att få samtal och för att få det måste man hitta sidan vilket i dagsläget är det stora problemet.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Staffan
2010-02-18 12:59
#18

#17

Ok, jag hoppas att det kommer gå bra för dig!

Ska tipsa Niklas om den här tråden och hoppas att han postar en handfull tips på vad du kan tänka på för att bli omtyckt av sökmotorerna.

// Staffan

Hoppfull
2010-02-18 13:02
#19

Tack! Det hoppas jag med, både för att jag gärna vill kunna vara någon till hjälp men även för att jag lever i en ekonomiskt rent bedrövlig situation pga sjukdomen. Vore kanon och kunna laga tänder osv Obestämd

Vad tänkte du själv om det då? Bloggande osv.?

Kanon om du tipsar Niklas så får vi se vad han har att säga Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Niklas
2010-02-18 13:22
#20

1. Bestäm några ord som är viktiga för webbplatsen.

2. Använd dem i sidtiteln på åtminstone förstasidan och gärna andra sidor också.

3. Se också till att de finns i rubriker på en eller flera sidor.

4. Använd nyckelorden i texten.

5. Använd nyckelorden i länkar mellan sidorna.

6. Se till att andra länkar till din sida. Anmäl den till webbkataloger. Inkommande länkar betyder väldigt mycket för rankingen i sökmotorer.

7. Döp undersidorna till meningsfulla saker (använd nyckelorden). Inte sida3.htm, sida4.html, och så vidare.

8. Ge bilderna meningsfulla namn (använd nyckelorden igen och se till att de har alternativtexter för alla som inte ser bilder (exempelvis sökmotorer).

Det var lite att börja med.

Upptill står det att upphovsrätten till sidan ägs av YournameCom. Stämmer det? Ta bort det annars. Terms of Use och Privacy Policy är inte länkade och gör därför ingen nytta. Ta bort dem också.

En sak som skulle avskräcka mig är att det står "Obs: Kolla alltid dagsformen innan du ringer!" Jag tror att du skulle tjäna på att själv ta ansvar för det och lämna ett meddelande på telefonsvararen om du inte kan jobba.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
mariatingsund
2010-02-18 13:23
#21

Jag har ju skrivit viktiga ingredienser som saknas på din sida för att vara sökvänlig, Niklas kommer att skriva detsamma förmodar jag, varför känns det som om du inte bryr dig om dem? Blogg är ju också en idé, frågan är om du kan blogga dagligen inom temat utan att du inkräktar sekretess mm.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Hoppfull
2010-02-18 13:47
#22

Tack Niklas!

Problemet är att jag inte kan göra något av de saker ni föreslagit, jag har inte den kunskapen helt enkelt… vet inte hur man rent praktiskt gör…

Men jag får be någon hjälpa mig helt enkelt. Jag har varit i kontakt med one.com angående det där med upphovsrätten och fick ett svar om att ta bort något även av dem, som jag inte förstår eller kan göra själv.

#21 Det var verkligen inte meningen att trampa någon på tårna! Jag försökte redan tidigare förklara att jag inte kan… jag behöver någon som hjälper mig inser jag nu när jag läser vad det är jag ska göra (utan att fatta ett smack!). Det är tråkigt om bristande kunskap uppfattas som nonchalans, för det var verkligen aldrig min avsikt.

När det gäller detta med dagsformen så är det så att man kan inte ha en telefonsvarare på ett 0900-nummer, annars hade jag självklart haft det! Eller rättare sagt så får den som ringer då betala för den tid jag pratar på telefonsvararen vilket jag tycker är orimligt, milt uttryckt. Detta står även förklarat på sidan om hur det fungerar. Det är brister i tekniken inte min vilja eller att jag inte förstår det själv eller än mindre inte vill ta ansvar för mitt eget mående.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Upp till toppen
Annons: