Annons:
Etikett15-om-sajten-ifokus
Läst 1591 ggr
mariatingsund
2010-02-22 19:32

Hålla sig till reglerna

När jag skulle skriva autotext i min profil, hade jag sett att det var förbjudet att använda en länk till en kommersiell hemsida, så jag har inte skrivit dit typ: besök min hemsida…

Men även om det är förbjudet, finns ett flertal som har en sådan direktlänk till sin egen kommersiell hemsida. Vad tycker ni om det?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Maria
2010-02-22 19:37
#1

Jag gillar det INTESkrikandes

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GunillaR]
2010-02-22 22:55
#2

Var finns dessa regler?

Och vad betecknas som kommersiell hemsida?

mariatingsund
2010-02-22 23:24
#3

Under Mina inställningar/signatur står det

"Din signatur visas som en avslutande hälsningsfras när du skriver inlägg eller privata meddelanden.

Signaturen får vara max 400 tecken lång och får ej innehålla bilder, logotyper eller reklam för kommersiella produkter eller företag

alltså t.ex. direktlänk till företagssida, jag tolkar det så iaf.

Det kanske är så som med fallskärmsavtal, alla som inte har det avskyr det, men de som har det är nöjda, trots att de förstår att det är orättvist. Flört

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[GunillaR]
2010-02-22 23:48
#4

Men sen kan man undra vad som gäller för kommersiell hemsida.

Om jag har en web-shop så finns där ju inga tvivel om vad hemsidan sysslar med, men om jag har en hemsida där jag erbjuder t ex en tjänst som tarottolkning, medial rådgivning eller healing, alltså en ringa betalning för en hobbyverksamhet?

Skulle vilja ha en tolkning där.

mariatingsund
2010-02-22 23:54
#5

Det kanske bossen här kan besvara? Jag gör ju också tjänster, men eftersom jag får betalt, så är det ju företagsverksamhet.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[GunillaR]
2010-02-22 23:58
#6

Vi väntar på bossen.

Anledningen till att jag frågar är att jag hade en länk till min hemsida där jag presenterar min konst. Visserligen så säger folk till mig att jag måste lära mig ta betalt för mina arbeten, men jag tog bort länken illa kvickt.

Vill ju inte vara lagbrytare Tyst

Annons:
Staffan
2010-02-23 00:00
#7

#0

Det var en mycket bra fråga.

Jag tycker nog egentligen att det borde vara tillåtet för alla.
Inte minst då det redan används av många på det sättet. Sen är det ju inte så farligt att man använder sin sidfot till att ha en länk som man vill dela med sig av, jag menar man får ju trots allt betala en lite summa löpande för att ha tillgång till iFokus Plus. Och om alla vänjer sig att det får vara en reklamlänk där så kanske reklaminläggen i forumen minskar?

Ska se om jag få till en förändring… :)

// Staffan

[GunillaR]
2010-02-23 00:15
#8

Jag tror inte dessa länkar skulle påverka reklamen i övrigt. Om det bara rör sig om hobbyrelaterade tjänster, eller som jag, att någon kanske vill titta på mina målningar o teckningar.

Staffan
2010-02-23 00:20
#9

#8

Fast om vi tillåter att någon länkar till sin sida där man säljer glaskonst så måste vi även godkänna att andra länkar till mer kommersiella och storskaliga tjänster i signaturen också. Gränsdragningen blir annars omöjlig att göra.

// Staffan

mariatingsund
2010-02-23 09:35
#10

Jag hade gärna fått med länken till min hemsida, men åt andra sidan är ju detta en community så jag vet inte riktigt vilket vore mer rätt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Staffan
2010-02-23 09:47
#11

Jag tror inte att det skulle skada någon och inte aktiviteten här heller. Det innebär ju att den som skriver många intressanta inlägg också kan få chansen till lite "gratisreklam"… :)

mariatingsund
2010-02-23 09:52
#12

Då ska FOKUS komma ut med detta när ni bestämmer om det?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Staffan
2010-02-23 10:17
#13

#12

Vad är FOKUS? ;)

// Staffan
ps. Jag vågar inte lova exakt när…

Annons:
mariatingsund
2010-02-23 11:23
#14

Fokus?= Hokus pokus… Skrattande

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Staffan
2010-02-24 11:30
#15

Hokus pokus, nu är formuleringen…

"Signaturen får vara max 400 tecken lång och får ej innehålla bilder, logotyper eller reklam för kommersiella produkter eller företag."

…ändrad till…

"Signaturen får vara max 400 tecken lång och får ej innehålla bilder eller logotyper men däremot gärna en länk till din privata hemsida, blogg eller till ditt företag."

> bumbleboo

Hoppas att förändringen inte stör dig allt för mycket. Kanske kan det rentav bli mindre irriterande att det dyker upp externa länkar nu när det är "officiellt" tillåtet… :)

// Staffan

[GunillaR]
2010-02-24 11:31
#16

Detta blir ju perfekt!

Glad

Staffan
2010-02-24 11:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 Morgaine

Dock så inser jag när jag nu ser din sidfot att vi måste begränsa både antalet tecken och höjden som sidfoten får använda. Det kommer förstöra iFokus helt om 80% av höjden i trådarna består av "reklam" och upprepat innehåll.

Bifogar en bild på hur jag hellre skulle se att du utformade din sidfot, du kan inte tänka dig att justera den?

// Staffan

[GunillaR]
2010-02-24 12:01
#18

Ja du har helt rätt. Det ser egentligen inte snyggt ut . Raden med lotteriet är bara tillfällig. Jag brukar lägga in ett ordspråk där.

Jag ska ändra!

Maria
2010-02-24 12:19
#19

Det är helt OK, tycker jag.  Är reglerna satta så är det bara att "gilla läget".Glad

Så som det har varit hittills så har det ju indirekt varit "regelbrott" om man nu ska vara petig så jag tycker det är riktigt bra att det är ändrat och står klart och tydligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Staffan
2010-02-24 12:25
#20

#18 Morgaine

Toppen, tack så mycket!

#19 bumbleboo

Vad bra att du tycker så. Om det går överstyr så lovar jag att styra upp det så att det ser bra ut. Signaturerna måste givetvis se bra ut och fungera i den övergripande formen.

// Staffan

Annons:
Maria
2010-02-24 12:28
#21

#20Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mariatingsund
2010-02-24 17:08
#22

Suveränt:-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Hoppfull
2010-03-02 16:08
#23

Jag tycker att det är helt suveränt bra! Jag har hittat massor av fina hemsidor som jag aldrig hade hittat annars, jag tycker att det är kanon att ni alla länkar till era hemsidor.

Det är ju fritt att välja om man vill klicka på länkarna eller inte, precis som alla andra länkar.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Maria
2010-03-02 16:52
#24

Jag har också hittat många fina hemsidorGlad

Det var just de kommersiella sidorna jag inte tyckte var OK eftersom det faktiskt var mot reglerna men nu är ju reglerna ändradeFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: