Annons:
Etikett03-smart-reklam
Läst 3647 ggr
Staffan
2010-04-09 18:22

Gängkrig 145 - cool reklam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Författaren Jens Lapidus har tillsammans med tecknaren Peter Bergting skrivit och illustrerat boken Gängkrig 145. I samband med lanseringen av denna i pocketformat har reklambyrån Hummingbirds gjort en snygg reklamkampanj som är värd att ägna några sekunder åt.

Med hjälp att illustrationer i samma manér som i boken går man ut på stortavlor och marknadsför boken i Stockholm, där handlingen också utspelar sig. Bifogar en av stortavlorna så att ni kan se hur de ser ut.

>Länk till artikeln på Resume.se

// Staffan

Annons:
mariatingsund
2010-04-11 21:56
#1

Jag har nog fått nog av krig och elände vid det här laget, vill inte ens ta en kortkort titt. Antingen börjar jag bli gammal och gaggig men jag hatar att man visar våld och bara våld hela tiden. Finns inga goda spel, goda fillmer, goda nyheter, bara skit. Ursäkta för ordvalet.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Linnea
2010-04-13 14:13
#2

#1 Kan bara hålla med. Vad jag alltid undrar är: Har gängen inget bättre för sig? Finns väl vettigare saker än att "kriga" mot varandra.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Oskar
2010-04-13 21:02
#3

Våld är nog ingen som gillar…men den här reklamen tycker jag var mästerlig! Snyggt tecknat och smart koncept!

Maria
2010-04-13 23:03
#4

Jag tycker också att det är en otroligt "snygg" reklam för en bok.

Ett lite annorlunda sätt att lansera en roman.

Här handlar det inte om att jag tycker våld är OK är väl bäst att tillägga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Staffan
2010-04-14 12:22
#5

Jag håller med Oskar. Riktigt cool kampanj.

Det står naturligtvis var och en fritt att tycka vad man vill om sådana här kampanjer men inställningen att "allt bara är skit hela tiden" tror jag mest gör att man riskerar uppfattas som bitter. Det här var ju inte värre än en spindelmannen tidning från 60-talet… :)

// Staffan

Staffan
2010-04-19 10:59
#6

#1

Då tycker du att det här också är våldsamt och deprimerande?

Annons:
mariatingsund
2010-04-19 13:16
#7

Du hackar väl inte på mig nu? Förvånad

Detta klipp var ju helt oförargligt, barnsligt och - ja, gammalt. Batman o Robin står ju för det goda, hehe, inte släppte han bomben ens på ankungar.

Alltså: Det kan vara hur bra kampanj som helst om det visar bilder på våld, då vill jag ju inte se.  Jag drar gränser faktiskt på vilka spelfilmer jag inte vill se, väljer bort våldsamma filmer men kan titta på Härskarringen eller Gudfadern. Det är ungefär som med allergi, man tål till en viss gräns, resten får vara Skrattande. Och jag står för det och anser ha rätt till att välja själv. Alla kan inte tycka om allt. Och vissa kan vara mer känsliga än andra. Du själv var ju illa berörd av självmords-reklamen. Jag kan vara illa berörd av denna.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Staffan
2010-04-19 13:44
#8

#7 Maria

> Du hackar väl inte på mig nu?

Absolut, inte. Jag tycker bara att det är en intressant sak att diskutera.

Men tittar du på Härskarringen säger du? Jag tycker att det är en av de allra mäktigaste filmer som gjorts, men nog är den våldsam?

// Staffan

mariatingsund
2010-04-19 14:02
#9

Visst är trilogin väldigt våldsam emellanåt, men den är ju en saga, där det goda kämpar mot det onda - och vinner. Man kan omöjligen få så dåliga associationer än då man ser - i detta fall - gängkrig t.ex.

Gudfader är ju verklig och också våldsam emellanåt, ändå räknar jag det som familjedrama och den utsätter mig inte i samma skräckscenario  

som filmer där människor "endast" misshandlar och mördar varandra, jag menar: du lär inte känna personerna, du hyser ingen sympati (eller antipati), du vet inte bakomliggande orsaker utan ser stort sätt bara "utrotning" och "mästerlig" misshandel.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Staffan
2010-04-19 15:10
#10

Du får ursäkta mig Maria men jag begriper faktiskt inte alls hur du kan tycka att Gudfadern är okej medans inte ett tecknat kriminaldrama om gängkrig är det. Om något så är väl Gudfadern värre eftersom att det är en riktig film medans en tecknad serie är just tecknad. Dessutom är Gudfadern ett familjedrama vilket ju hör till det allra mest tragiska.

Jag får helt enkelt inte ihop det. Vem ska då bestämma vad som är okej våld och vad som inte är det? Du?

// Staffan

mariatingsund
2010-04-19 19:06
#11

Jag ser gärna filmer som väcker känslor, där man har medkänsla till vissa av rollerna. Där du lär känna figurerna och följer en historia som har ett litterärt värde. Största värdet på böcker och filmer är ju att man känner empati, det kan jag ju inte göra om jag ser en film där allt detta saknas.

Jag bestämmer inte över något alls, du skrev ju sist att du tyckte bara det var intressant att diskutera. Jag har varken tänkt korsfästa eller omvända någon, jag pratar bara för mig själv ju. Och det har just skrivits på denna sajten att det är så roligt att smaken är som baken.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Staffan
2010-04-19 19:32
#12

Du har rätt, man får tycka precis som man vill… :)

Jag glömmer när jag läser vad du skriver att det faktiskt är vad just du tycker. Andra människor med en annan bakgrund upplever naturligtvis att andra filmer och böcker väcker (med)känslor och empati.

// Staffan

Upp till toppen
Annons: