Annons:
Etikett13-allmänt-om-reklam-media
Läst 2124 ggr
mariatingsund
4/14/10, 6:54 PM

positiva nyheter mm i media

För att inte låta alldeles för bitter, vill jag starta en tråd som gäller just rubriken. Jag hoppas ni hittar nyheter varenda dag som vi kan läsa här, som motpol mot allt negativt som skrivs om. Jag hoppas få se en jättelång tråd.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Staffan
4/14/10, 7:07 PM
#1

Bra initiativ - jag ska hålla ögonen öppna! :)

Att det ser ut som det gör beror med stor sannolikhet på att dåliga nyheter säljer mer tidningar än bra. Tyvärr. Att vi ständigt matas med de dåliga nyheterna är med andra ord vårt eget fel, som kollektiv.

// Staffan

mariatingsund
4/14/10, 9:47 PM
#2

Men jag är ju inte enstöring, jag vill få goda nyheter men många andra också. :-)

Jag kommer än ihåg en solskenshistoria om en liten flicka som hamnade hos fosterföräldrar och hade tron på mamman, ingen trodde  henne, men mamman har kämpat o blivit knarkfri och fosterföräldrarna som var lite äldre, adopterade mamman och behöll flickan som barnbarn. Det var värmande att läsa om det. Men detta läste jag för herrans många år sen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maria
4/14/10, 11:30 PM
#3

Här kommer en positiv läsning om att våldet minskar i Stockholm.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mariatingsund
4/14/10, 11:38 PM
#4

Det kan man ju diskutera, artikeln börjar ju med "Stockholm har skakats av flera uppmärksammade mord de senaste åren. Och i stort sett varje dag kan man läsa om nya brott…"

Även om det minskar så finns en hel del kvar. Om jag får önska, då önskar jag mig riktigt goda nyheter. Att någon var duktig, eller ställt upp, eller räddat liv, eller …. Ni förstår säkert vad jag menar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maria
4/14/10, 11:43 PM
#5

Jag ber om ursäkt att inlägget inte passade.

Jag må säga att du anstränger dig inte särskilt mycket om att inte låta bitter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ANNIA
4/15/10, 4:50 AM
#6

mariatingsund du skriver i startinlägget att du vill se en jättelång tråd. Men det är nog svårt om det ska vara positivt på det sätt du skriver. Och som Staffan sa så är det dåliga nyheter som säljer så det finns inte många saker att läsa och sen skriva om.

Jag har nästan slutat läsa tidningar, men var in på några tidningar här förut och hittade två saker som jag först tänkte skriva om men blev osäker på vad som menades med positivt i denna tråd.

Dom två jag tänkt lägga in här. Ena handlade om en katt som blivit skjuten flera gånger men den kommer klara sig. Så där var det ett lyckligt slut på nåt tråkigt.

Andra jag hade tänkt lägga in var om en 11 årig tjej som varit borta i 4 dygn i träskmarker. Dom hade hittat hennes cykel och cykelhjälm. Men inte ett spår av henne. Sen hitta dom henne på en torr del i träskmarken.
Jag tycker det är positivt att flickan hittades levande, men tittar jag på sannolikheten varför hon försvann så är det ju mesta troliga nåt brott bakom. Speciellt som dom haft problem med att barn försvinner där senaste tiden. Så då passar väl inte den in då heller.

Så det kommer nog bli svårt att i alla fall via tidningarna att hitta positiva saker att skriva om och det helt enkelt för dom skriver inte om dom.

Annons:
mariatingsund
4/15/10, 1:27 PM
#7

Helt korrekt att man lättare får upp ögonen när det gäller katastrofer o liknande och de flesta vill läsa vad det var och då köper man tidningen med en sådan huvudrubrik.

Men samtidigt så tycker jag att journalister och redaktioner borde också förstå att det leder inte till något gott att fylla tidningarna med bara hemskheter. I alla fall så sådana artiklar diskuteras i kaffepauser, i spårvagnar och i hemmet, det omger oss som pesten och ibland känns det som om luften vibrerade av ondska. Vissa kan läsa, glömma och må bra ändå. Vissa andra som lyckligtvis och troligen är mycket färre är sådana som jag, jag mår väldigt dåligt varje gång jag läser hemskheter, och ännu sämre mår jag när jag läser orättvisor. Jag skulle inte kalla mig för bitter, men jag måste se upp vad jag läser för att kunna arbeta i fred och inte gräma mig över andras problem. Även om jag försöker glömma så återkommer dem tom i drömmen och jag får ont i magen, får mörka tankar mm.

Jag var på en kurs där man diskuterade media, och föreläsaren frågade en gång: "Men det är väl ändå goda nyheter att våldtäcktsmannen har blivit dömd?" Då svarade alla i gruppen, Nä, för man läser samtidigt att han våldtog en massa kvinnor.

Mitt eget exempel handlade också om en knarkare som alla har gett upp hoppet på, men hon fick tillbaka sitt liv och sin lilla dotter, alltså slutet var gott. Slutet var gott i dina exempel också#6 . Men slutet är ju inte gott om brott "bara" minskar men mycket finns kvar. 

Alltså jag skulle hemskt gärna läsa mer sådant för att må bättre själv och jag vet att  sådana historier kan lysa upp dagen även för andra.  Så snälla, håll utkik, och dela med er.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ANNIA
4/15/10, 10:03 PM
#8

Här en från idag då. Glad

Hörde först om det på radion (lotta bromes program) idag och kikade sen i tidningar om det skulle finnas.

En kvinna i köping som hoppa ner i svartån och räddade en man som höll på att drunkna. Här är från afonbladet..

mariatingsund
4/16/10, 2:51 PM
#9

Jag själv har tyvärr inte hittat något alls gott varken i gårdagens eller dagens lokaltidning.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Staffan
4/19/10, 1:40 PM
#10

#4 Maria

Man ser vad man vill se.

Att det regnar behöver inte vara en dålig nyhet - tänk på träden och gräset så glada dom blir. Att barn har problem med att läsa och skriva i skolan är naturligtvis inte bra - men de har i alla fall en skola att gå till för att lära sig saker. Likaså är det väl en god nyhet att våldet minskar?

Det jag vill säga är att vi kan välja att se nyheterna på olika sätt. Istället för att se det som är dåligt så väljer optimisten att se det som är bra. Är glaset halvfullt eller halvtomt? Ja, välj själv.

Här har du iaf en god nyhet:

» Ambulanshelikoptrar kan flyga igen

Glad

// Staffan

mariatingsund
4/19/10, 2:09 PM
#11

Tack för den goda nyheten. Jag vill ha fleeeer SkrattandeSkrattandeSkrattande

PS: Jag har väl aldrig tyckt att regn var dålig nyhet, och visst är jag ibland lite pessimist , men mord, våld och misshandel kan väl ingen se som bra nyhet. Sååå fortfarande: Mer positivt önskar jag i media. Hjärtevärmande positivt. Skrattande

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Staffan
4/19/10, 3:05 PM
#12

Maria,

> mord, våld och misshandel kan väl ingen se som bra nyhet?

Nej, men minskat antal mord, våld och misshandel kan väl alla se som en bra nyhet? Eller tycker du att det är dåligt att det minskar?

// Staffan

mariatingsund
4/19/10, 7:12 PM
#13

Varför känns det som om du vill bråka med mig? Flört

Det finns ju skillnad mellan en hjärtevärmande nyhet och en nyhet som säger att något dåligt blev mindre dåligt. Det kanske är så att ingen av er saknar sådana hjärtevärmande nyheter bara jag? Då får det väl vara så. Fast jag har svårt att tro att jag är ensam om det.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Staffan
4/19/10, 7:39 PM
#14

Jovisst, det saknar jag också. Tänkte bara att tråden kunde bli mycket längre och mer aktiv om man även kunde lyfta fram tex att antalet bilolyckor eller stölder minskar.

Till exempel är ju det här en bra nyhet med tanke på det här. Men inte med tanke på att någon inte kan resa hem till familjen. Det går att hitta en negativ infallsvinkel på det mesta om man letar lite. Försök gärna att leta upp en bra nyhet så ska jag såga den åt dig…

Flört

// Staffan

ANNIA
4/19/10, 9:28 PM
#15

Här en solskenshistoria från idag. En som vunnit lite pengar och skänker bort halva sin vinst till en annan person.

mariatingsund
4/19/10, 10:15 PM
#16

Hehe. Det kommer men blir inte lätt att hitta. Och det är klart att allt positiv är välkommet, även om det är bara på väg att bli bättre eller bra. Inte vill jag förstöra för er Flört Tråden måste ju bli lång eller hur?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ANNIA
5/7/10, 6:02 AM
#17

En ny om vardagshjältar. Personer som rädda en kvinna ur en bil som hamnat i vatten. Här från aftonbladet..

mariatingsund
5/7/10, 6:24 PM
#18

Vilken dramatik! Bra skrivet också. Tack för nyheten. Roligt att tråden lever.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

SwedenZoo
5/8/10, 1:26 AM
#19

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

mariatingsund
5/8/10, 1:31 AM
#20

Detta var ju jättekul! Det är ju att vara på rätt plats med rätt attityd i rätt ögonblick.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
ANNIA
5/10/10, 6:13 AM
#21

Ja gäller att vara på rätt plats.

Här en lite annorlunda go "hjälte" från expressen.

Och även denna annorlunda hjältar. Hundar som räddar marsvin.
också från expressen..

ANNIA
6/14/10, 3:50 AM
#22

Inte en hjälte men väl sannolik tur. En bil som störtar ner i en ravin, men dom klara sig nästan oskadda. Tala om änglavakt.

mariatingsund
6/14/10, 2:17 PM
#23

Det var verkligen mirakulöst.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ANNIA
9/9/10, 3:41 AM
#24

Här är nog av en hjälte i alla fall. En son som räddar sin egen far. Genom att skära av han armen.

ala02
9/9/10, 1:50 PM
#25

Tycker det är positivt att man uppmärksammar falska rykten. På FB finns det folk som sprider detta utan att granska. Inte många av rikstidningarna uppmärksammar detta.

http://helahalsingland.se/halsingland/1.2313059-falsk-varning-om-barnraggare-sprids-via-natet

Kalendula
12/3/11, 1:07 PM
#26

Skulle vara så roligt med fler positiva nyheter.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

XxKimxX
12/21/11, 9:44 PM
#27

Jag tyckte att den här var rolig Glad (rev ut den ur tidningen och satte upp den på väggen)

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Annons:
Upp till toppen
Annons: