Annons:
Etikett14-off-topic
Läst 1858 ggr
Staffan
2010-05-18 17:04

Reklam för Rättvik... :)

Har du hört talas om springkällan i Rättvik? Inte? Det hade inte jag heller. Läs lite mer och besök källan om du har vägarna förbi.

Annons:
ANNIA
2010-05-19 02:03
#1

Hade inte hört om den. Kanske blir ett besök där i sommar. Glad

allhealing
2010-05-21 06:06
#2

Den springkällan visade min morfar för mig när jag var liten. Då satt det även en handgjorde björknäverskopa som man kunde använda för att provsmaka vattnet, det kanske det gör fortfarande. Vattnet var riktigt gott.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Staffan
2010-05-21 10:05
#3

#1

Du måste lova berätta ifall du beger dig dit! Och också ge oss några exklusiva bilder från källan… :)

#2

Vad trevligt. När jag var liten brukade jag besöka en naturlig kallkälla i närheten av min mormor och morfar. Vattnet var iskallt och vansinnigt gott. Det fanns bara en miljon nackdelar; mygg så in i bomben… :)

// Staffan

ANNIA
2010-05-21 17:48
#4

Staffan om det blir besök så kommer jag lyfta tråden nån dag i förväg. Visserligen är jag kass som fotograf men några bilder ska det väl kunna bli i så fall.

Maria
2010-05-21 21:42
#5

Men där har jag ju varitFörvånad

Jag måste försöka leta upp några gamla foton.

Jag var där en vinter så hela källan var som en stor isskulptur eller fontän. Så vackert…Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Staffan
2010-05-25 14:24
#6

#5

Hoppas att du hittar några bilder - det vore roligt att se!

// Staffan

Annons:
ANNIA
2010-06-19 04:30
#7

På tisdag är det tänkt om vädret tillåter. Men den är tydligen inte längre lika som bilderna på nätet visar, åtminstone den info pappa fick av turistinfo i rättvik. Trycket har visst minskat. Vet dock inte hur stor skillnad det är.

solblomman47
2010-06-22 10:35
#8

Vad roligt att jag såg det här. Har varit dit två gånger på sommaren under 70 o 80 talet när våra barn var små. Skulle vara roligt att besöka igen Flört

ANNIA
2010-06-23 03:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här är en bild. Ska kika på dom andra bilderna jag har om det går att få det att synas bättre, för vatten i luften var tydligen lite knivigt att få till. Åtminstone för mig som sällan tar kort.

Intrycket man fick från turistinfo så skulle det inte vara så mycket kvar av källan, men det är det. Kanske så att den varit ännu högre och kraftigare förut.

Gäntan som den är i är nästan en sorts halvö för det är en mindre fors som rinner runt om. Fanns en liten liten nackdel, lite mygg och bromsar, så man bör inte vara alltför avklädd.

Blev tyvärr bara en kort visit igår så jag kommer åka dit snart igen.

Staffan
2010-06-23 13:02
#10

#9

Vad roligt att se! Tack! Jag ska försöka lägga på minnet att åka förbi där om jag är i närheten någon gång… :)

Myggen har jag inga problem med; mamma och pappa kommer ju från norra Norrland så jag har gått i hård träning.

// Staffan

allhealing
2010-06-24 01:35
#11

Det ligger inte så långt från Dalhalla om man planerar ett besök dit för en konsertupplevelse.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

ANNIA
2010-06-24 06:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Staffan gör det. Är en fin plats. Har du lika stor träning på bromsar.

Blir inte så mycket bättre bild. Men en från andra hållet.

ANNIA
2010-06-24 06:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

En på en del av vattnet som omger själva gläntan.

Annons:
ANNIA
2010-06-24 06:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och en bild på hängbron man får gå över för att komma till gläntan.

ANNIA
2010-06-26 03:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Dalhalla tycker jag är värt ett besök bara det även utan konsert. Man känner sig bra liten när man står nere vid scen. Nu är bilden några år gammal, men tror inte själva scen har ändrats men kanske uppe runt ikring.

Först en bild som är tagen från det håll man kommer in.

ANNIA
2010-06-26 04:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Sen en tagen ner mot scen.

Upp till toppen
Annons: