Annons:
Etikett05-dålig-reklam
Läst 2464 ggr
[GunillaR]
6/30/10, 1:42 PM

Otillåtna erbjudanden, eller?

Jag är kund hos Ellos, fast jag inte handlat något där på många år, men jag finns alltså i deras register och brukar få en massa erbjudanen som jag aldrig utnyttjar eftersom jag inte handlar där längre.

Om en vecka har jag födelsedag och idag kom där till mig ett Grattis på Födelsedagen!

Min födelsedagsgåva är ett sminkset från Isadora värt 249 kronor. Det står klart och tydligt att det är ett presentkort.

Samtidigt får jag en rabatt på 250 kronor om jag handlar för 850 kronor!!!

Är detta inte snudd på lurendrejeri?

Jag måste alltså uppfylla krav för att få mitt presentkort, som de säger är en gåva.

Annons:
Staffan
7/5/10, 2:05 PM
#1

Är det inte två olika saker då? Det låter onekligen som att du får sminksetet och dessutom, om du handlar för 850 kronor, får en rabatt på 250 kronor som kostnaden på din beställning sänks med.

// Staffan

[GunillaR]
7/5/10, 3:12 PM
#2

Jo det är två saker, men jag måste uppfylla ett krav innan jag kan utnyttja mina "gåvor".

Som jämförelse fick jag samma dag ett presentkort på 100 kronor som jag kan lösa in mot en vara, hos ett annat postorderföretag. Det är en gåva, anser jag. Det enda kravet är att jag löser in det inom 6 veckor.

mariatingsund
7/6/10, 12:25 AM
#3

Det brukar nog vara så att du får betala fraktkostnaden på din gåva (sminksetet) om du inte vill handla nu och behöver inte heller handla, men om du skulle vilja göra det och det skulle gå över 850 Kr, då får du 250 rabatt på dessa. Och det är klart, erbjudanden kan se så ut, jag ser inget fel i det. Vill de skänka så gör de det. Men jag anser att ingenting är gratis, för så fort du handlar, betalar du så mycket så det jämnar ut sig för dem, annars skulle de gå i konkurs ju med sån välgörenhet.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maria
7/6/10, 11:51 AM
#4

Jag reagerar nog heller inte så mycket på liknande "erbjudanden" för man vet ju att allt rör sig om om att få dig att handla hos företagetFlört

Inget företag ger väl bort något "gratis"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Oskar
7/7/10, 10:39 PM
#5

Men alltså, det finns väl inget krav för att du skulle få sminket? Mer än möjligen portot?

Men sen är det ju självklart så att ett företag inte ger bort något utan att de tror att de i längden tjänar på det.

Oskar

[GunillaR]
7/7/10, 11:42 PM
#6

Jag var dålig på att förklara. Minsta beställningssumma är 200 kronor, gällde för sminksetet. Plus en rabatt på 250 kronor om jag handlar för minst 850 kronor.

Rabatter och erbjudanden kommer där ofta av olika de slag, men då heter det också rabatter eller erbjudande.

Men att kalla något för en gåva när man måste uppfylla ett köpkrav, det tycker jag är fel.

Annons:
Oskar
7/8/10, 12:09 PM
#7

Ah ok. Ja om du var tvungen att handla för 200 kr för att få sminket ja då tycker jag det var fel av dem att kalla det för en födelsedagspresent.

[GunillaR]
7/8/10, 12:58 PM
#8

# 7 - Precis! Det är så jag menar, att dessa erbjudanden om extra varor och rabatter förekommer flera gånger om året och då tycker jag det är fel av dem att kalla det en födelsedagspresent.

Staffan
7/9/10, 3:10 AM
#9

Jag tycker också att det var dåligt. Speciellt med tanke på att du fick det med anledning av din födelsedag. Fast när jag tänker efter så brukar man faktiskt få den typen av erbjudande emellanåt.

Nappa inte på "erbjudandet" så går dom iaf lite back på utskicket… :)

// Staffan

[GunillaR]
7/9/10, 1:46 PM
#10

# 9 - De skickade detta erbjudande i form av en tårta, rund med spetskanter. Därför är det ännu mera utstuderat.

Det åkte i papperskorgen direkt!

Hawknestgrove
7/12/10, 1:55 AM
#11

ja och antagligen att JUST DU Morgaine bla bla bla… Guldkund, speciellt utvald. Nä, jag kastar allt sånt direkt. Vill jag ha något, så handlar jag. det enda jag brukar spara på, är de eventuella värdecheckar på Jula, som kommer med  varje ny katalog. Om jag använder dem är det Ok, om inte så har jag inget förlorat.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[GunillaR]
7/12/10, 3:11 AM
#12

# 11 - Fast ibland har man tur med rabatterna. Den gång jag skulle köpa klösmöbeln till katten (Ellos), då var priset nedsatt till halva priset. Jag sökte på klösmöbel och hamnade på denna på Ellos. Man får ha tur ibland Flört

Hawknestgrove
7/18/10, 6:51 PM
#13

jo, man ögnar igenom, men just de där löjliga riktade grejerna. dem struntar jg fullkomligt i. Vaddå jag speciell? Guldkund, jo jag tackar jag…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[GunillaR]
7/18/10, 7:06 PM
#14

Precis! Guldkund och specialerbjudande.

Ett annat knep är att lägga in ens förnamn stup i kvarten i sitt erbjudandebrev, som om det var riktat speciellt till mig.

TjockaBerta
7/26/10, 7:18 PM
#15

Det är synd om Ellos m fl om jag hör till deras bästa kunder. Ha ha ha

>>>Malum domesticum<<<

Hawknestgrove
7/27/10, 11:31 PM
#16

#15 Skrattandeden var go !!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

David
7/28/10, 11:46 AM
#17

#15. Du skrev precis det jag tänkte skriva. Det måste gå riktigt dåligt för Ellos som har mig som deras bästa kund (tror jag köpte lakan eller något sådant för flera år sedan). Glad

Och till #0. Jag fyller också strax, och fick också ett fint "födelsedagsbrev". Dock kanske Ellos skulle göra två listor, en med män, och en med kvinnor, för jag har ingen som helst användning av ett sminkset som jag också skulle få "gratis" vid min nästa beställning.  (gratis i min värld kräver ingen motprestation, kostnadsfritt däremot kräver oftast en motpresetation)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[GunillaR]
7/28/10, 1:36 PM
#18

# 17 - Ja men du, då har de gjort bort sig ordentligt om de inte har två listor med "presenter".

Jag kom osökt att tänka på min tid som administrativ chef. Då jag en dag fick ett brev med ett erbjudande att köpa en kostym i en av Malmös herrbutiker. Jag skulle då få en slips gratis.

Jag skrev tillbaka till butiken och berättade att jag var mycket snyggare i kjol och blus än i kostym och slips, och föreslog att de skulle ta in lite kvinnokläder och dela upp sina listor på kvinnor och män. Med tanke på att det började bli fler och fler kvinnor som beslutsfattare.

Jag fick ett jättetrevligt telefonsamtal tillbaka från butikschefen. Han skulle fundera på min idé.

David
7/28/10, 1:52 PM
#19

#18. Dessa stereotypbilder. Alla chefer är män, och alla som handlar på Ellos är kvinnor.

Rätt komiskt (eller sorgligt) egentligen att det finns företag som än idag inte lyckas med det relativt enkla att åtminstone hålla koll på könet på den de skickar adresserad direktreklam till. Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[GunillaR]
7/28/10, 1:59 PM
#20

Om man använder sig av personnummer vid sortering så kan man ju skilja på män och kvinnor.

I ett kundregister typ Ellos så kunde de bara lägga in en variabel vid registreringen där man väljer man eller kvinna.

Annons:
David
7/28/10, 2:03 PM
#21

Precis, så det är inte något direkt jättejobb att få till det. Men men, du får klä dig i slips och jag får använda mitt sminkset! Skrattande

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[GunillaR]
7/28/10, 2:56 PM
#22

# 21 - Ja men du, vilket par vi skulle bli Flört

Hawknestgrove
7/28/10, 4:28 PM
#23

David, har du beställt ditt sminkset? JAg tror att du skulle bli jättesöt i läppstift och mascara…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: