Annons:
Etikett05-dålig-reklam
Läst 2046 ggr
mariatingsund
7/29/10, 8:16 PM

reklam för fel ändamål

Man behöver inte gå längre än denna sajt. Jag vet att man kan slippa reklamen med pengar, men det borde vara tvärtom, man skulle behöva betala pengar för att få råd vilket är bästa tvättmedlet osv osv. Jag är fruktansvärt irriterad på kärleksruletten, och överhuvudtaget all reklam som hetsar folk att förlora pengar i spel. För det är väl 99 % som gör det. Jag är också väldigt trött på reklam som har animationen, i detta fall parande kaniner, men också allt det andra där bilder hoppar hit och dit. Det kanske beror på att jag behöver snart nya glasögon.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
ANNIA
7/30/10, 6:33 AM
#1

Maria möjligt att jag missförstår dig. Betala för att få reda på tex vilket tvättmedel som är bäst, för mig skulle det ju vara mera av ren konsumentupplysning typ råd och rön (eller vad det nu heter) och det kan jag tänka mig betala för om jag nu ville ha nån sån info.  Men du får väl aldrig reda på vilket tvättmedel som bäst i någon reklam. Och det gäller väl allt som det görs reklam för, du får aldrig reda på vilken som är bäst. Så för mig är det två olika saker.

När det gäller reklam i sig så är det nog nåt som många försöker undvika. Och tyvärr i dagens läge så är väl nästan all reklam på nätet rörlig och det av den enkla andledningen att rörligt drar till sig mer uppmärksamhet. Vilket är vad dom vill ha, uppmärksamhet så chansen finns att dom får sälja av sin produkt.

mariatingsund
7/30/10, 9:47 AM
#2

Jag menade precis så, självklart att det är två olika saker. Alltså skippa reklam och ha bara fakta, typ råd och rön där du kan klickbetala t.ex. för att få veta vad är bäst vara i just aktuellt sammanhang just för dig.

Jag vet också att ögonen dras till det som rör sig, det är just därför blir jag galen att på en o samma gång finns 10 olika reklam med flygande fjärilar, upploppande reastjärnor, farande texter mm på skärmen där man ska egentligen arbeta. Jag blir fruktansvärd stressad av det och jag överväger faktiskt att  helt enkelt släcka sådana sidor oberoende vad de ger annars.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ANNIA
7/30/10, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Då tror jag att många sidor (inte bara ifokus) på nätet fick stänga ner. För reklam är oftast enda sättet att få in pengar till kostnaderna. Jag tror inte tillräckligt många skulle klicka på "faktareklam".

Den reklam som finns i högra kanten ser jag knappt för jag har på min stationära dator en skärmupplösning på 800x600 så högra syns knappt. Men även med en annan upplösning så kan man ändra så det knappt syns genom att "skräddasy" fönstret så man drar in den kanten. Visst man ser ju reklam som ligger i mitten men det i kanten är borta.

Lägger med en bild hur det ser ut med min skärmupplösning, men som sagt det går att dra in kanten så man får det så. När jag sen vill åt det i högra så bara scrolla. Och det funkar även på andra sidor på nätet för många har mesta av sin reklam i utkanten.

mariatingsund
7/31/10, 12:47 AM
#4

Jag menade inte att sidorna ska stängas ner utan att jag kommer att undvika sådana sidor. När iFokus började så var det inte en tredjedel reklam, och inte farande blinkande irriterande.

Hursomhelst, så vet jag att det finns råd och rön och att man kan ta reda på fakta om saker på många ställen, men att ingen har hittat på affärsidén att samla dessa och typ ska kosta några kronor varje gång du vill "komma åt kunskapen" när du vill inskaffa en bil, en ac, en teve, ett kylskåp eller vadsomhelst, och få jämföra produkter enligt dina önskemål, storlek, pris, energiåtgång eller en massa andra saker som du kan filtrera frågan och svaret.  Det är ju för sådana saker datorvärlden är bra.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ANNIA
7/31/10, 1:22 AM
#5

Jag trodde inte att du menade att du ville få sidorna stängda, men jag tror det skulle bli konsekvensen om man tar bort reklam och ersätter den med nån sorts faktarutor som skulle betalas via besök. För jag tror inte tillräckligt många skulle klicka på dom så att det skulle ge samma inkomst som reklamen.

Och hur skulle tex iFokus få inkomst från sån faktaruta. Skulle dom köpa plats här och betala utifrån hur många som klickat.

Den affärsiden lär nog inte löna sig just för att du hittar i stort sett all den infon gratis på nätet, så vem vill betala för att få info som man får gratis med bara några extra tryck på tangenterna.

När det gäller rörlig reklam, generellt på nätet så kommer det nog snart bara finnas rörlig reklam, för det är den som drar till sig mest uppmärksamhet och den som säljer en vara vill att just den ska få mest uppmärksamhet.

mariatingsund
7/31/10, 4:20 PM
#6

nu vill jag inte bråka, men med den sidan jag menade för råd och rön, skulle innefatta allt, och med en sådan sorterings- och uteslutnings mekanik så du slipper betala telefonsamtal, stå i telefonkö i långa minuter, leta på nätet i timmar och läsa lekmannarecensioner som inte relevanta i det sammanhang som du letar efter. Det där "några extra tryck" tror jag inte på, för jag var ute säkert i timmar för att läsa om kylskåp och ändå har fortfarande inte den informationen som jag vill få. Jag vet att det är för mycket begärt, men hade varit bra att ha en sån sida. Om du typ går in på blocket, väljer område, väljer kategori, t.ex. bil, väljer miltal, väljer belopp, väljer årsmodell, och har fritextsökning. Det bara ett exempel som jag menar, med ännu fler välj eller välj bort möjligheter samt beskrivningar, åtminstone för  kapitalvaror.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
ANNIA
7/31/10, 11:18 PM
#7

Vad den innefattar spelar nog för tillfället ingen roll. Utan det viktiga är om det skulle kunna inbringa lika mycket pengar som reklam gör.
För kan den ge lika mycket som reklam så kan jag tänka mig att flera sidor på nätet skulle kunna tänkas sig byta ut reklamen mot faktarutor.

mariatingsund
8/1/10, 1:40 AM
#8

Ja, många handlar på nätet, och finns faktarutor att gå till för att hämta riktig och snabb information med rätt sökväg, då hade nog många använt det, kan jag tro. Hellre dit än till hundratals olika butiker/webbplatser som handlar med samma varor. Haken är ju att det är  betydligt lättare att få betalt av annonsörer än att själv bli utdelad belopp enligt "tittarsiffror" . Men vad vet jag, det kanske vore mer lönande? En krona klick, 100 klick om dagen, 3000 i månaden, 36000 om året för EN sökruta. Och uppdaterar man informationen när nya produkter tllkommer, då är det vär rätt så bra betalt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ANNIA
8/1/10, 2:48 AM
#9

Jag tror nog också att en del skulle använda faktarutor när dom ska köpa nåt om det fanns bra såna, däremot kanske mer tveksam om dom skulle använda dom när dom tex besöker ett forum. För tex här på iFokus är dom flesta ju inte för att köpa saker.

Lättare att få från reklam, ja men kanske inte på det viset du menar. Reklam ger nog en jämnare inkomst, medan "klickinkomst" kan nog variera rätt mycket månad till månad. Och dom som behöver en inkomst för i alla fall få kostnadstäckning vill nog helst veta månad till månad vad dom får in.

Synd att det inte finns såna faktarutor för då skulle det ju gå att testa.

mariatingsund
8/1/10, 10:59 AM
#10

Jag är egenföretagare och vet aldrig hur mycket jag får in nästa vecka eller nästa månad. Så jag vet att man kan göra sitt bästa men andra bestämmer om de vill ha mina produkter. Det är många som lever så. Just därför tid är ju den saken som jag skulle spara massor om jag fick t.ex. jämföra leverantörers varors egenskaper kvalitet och pris, eller bankernas erbjudande och prislista, eller fraktbolagens, eller om man vill köpa en ny maskin, och inte minst för privat ändamål, vilken ac som skule passa bäst, vilket kylskåp eller vilken resa. Ja, man handlar mer än man tror. :-)

Jag försökte ringa konsumentverket en gång,( jag fick ringa minst 10 gånger för telefonkön var så lång så jag inte fick ställa mig där ens), satt o väntade säkert 20 minuter i luren, sen fick jag ändå ingen relevant information. Och reklam avslöjar ju inte bästa produkten just för mig, och man betalar då inte bara varan utan alla pengar också som de använde för att göra reklamen också. Så reklam är bra för endast dem som tjänar pengar på annonsering.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ala02
8/1/10, 1:07 PM
#11

#10

Men som egenföretagare vill du väl nå så många som möjligt?

För en del räcker det med att visa att de finns, andra konkurrerar inom samma område och behöver produktplacera sig. Bilar till exempel, vilken är bäst? Ingen aning och skulle de ha för mycket fakta så blir det jobbigt att läsa.

Vi som konsumenter får finna oss i att lita på eget omdöme. Tycker ärligt talat att det är ansvarslöst att begära att konsumentverket ska ta ställning i sådana frågor du vill.

mariatingsund
8/1/10, 2:24 PM
#12

Det är inte att "ta ställning" En bil passar den ena medan en annan bil passar en annan. Vi människor är olika och om det fanns ett system med rätt sorteringsmöjligheter då kunde det fungera.

Ingen MÅSTE läsa för mycket fakta så det blir jobbigt, men om du är intresserad ta reda på fakta, då ska du kunna göra det enklare än det är idag, just för att datorvälden har utvecklats så  mycket.

Eget omdöme kommer väl från referenser, faktarutor, besök på butiker och samtal med försäljare mm. Och efter att man fick reda på så mycket som möjligt, har man eget omdöme som man kan lita på.

Jag begär inte något och inte av konsumentverket. Och ordet "ansvarslöst" tycker jag inte alls passar i detta fall.

PS: Som egenföretagare är det inte alltid bäst att nå ut till så många som möjligt förresten, t.ex. om man tillverkar så har man bara två händer och inte vill/kan utöka/anställa.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ala02
8/1/10, 2:56 PM
#13

Jpmen varför ska konsumentverket svara på den information som är relevant just för dig? Om jag tycker att stoppningen i min soffa är för hård och vill fråga vilken soffa jag ska köpa så lär ju det vara svårt att svara på för dem.

Annons:
ANNIA
8/1/10, 4:40 PM
#14

Maria att man inte vet (exakt) hur mycket man får in gäller nog alla företag oavsett storlek, men tror nog en hel del väljer det som dom får jämnast inkomst från om dom kan välja.

När det gäller eget företag. Min bror har eget företag och han måste göra reklam (annonsera) för sitt så att folk får reda på att han finns och få jobb. Med enbart "faktarutor" så skulle han få svårare att få jobb. Så för hans del är det bra att göra reklam för sig.

Och många nystartade företag behöver nog göra reklam för sig och tala om. "Hej nu finns jag och har detta".

mariatingsund
8/1/10, 9:19 PM
#15

#13 Jag har förklarat att jag inte menar konsumentverket.

#14 Båda ja och nej, Att annonsera för 3000 Kr (minst) varje månad kontinuerligt för att det ska gå in i huvudet på folk, det kan dra många företag till konkurskanten. Nyföretagare: "Nu finns jag och har detta" kan ju också hamna på faktaruta med nyhetsvärde.

Alla som vill annonsera, varsågoda, men jag skulle fortfarande vilja möjlighet till datasortering när vi har världens teknik till det.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ANNIA
8/1/10, 10:15 PM
#16

Behöver ju inte göra reklam (annonsera) varje månad.

En sak som jag kom på här för en stund sen. Vem ska betala ut pengar från klickbesök och vart ska dom pengarna komma ifrån. Antar att ägaren till faktarutan ska betala ut till tex iFokus men vart får ägaren till faktarutan pengarna ifrån. Och dom ska väl själva ha betalt för sitt jobb, för det lär ta bra med tid att hålla koll på företag och uppdatera rutan. Det måste ju då bli företag som betalar för att få finnas med i den faktarutan och då är det ju i princip reklam och svårt att veta om man verkligen får rätt info.

Jag skulle inte ha nåt emot sån faktaruta istället för reklam, men jag ser inte hur det ska funka praktiskt.

mariatingsund
8/2/10, 12:00 AM
#17

haha, det vet jag väl, det är som att önska en julklapp som man vet aldrig får.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

allhealing
8/3/10, 1:35 PM
#18

#0

Jag var in på råd och röns hemsida för drygt ett år sedan och köpte en jämförelse mellan alla de damsugare som de hade undersökt. För detta betalade jag 25 kronor. Då hade jag tillgång till materialet under en begränsad tidsperiod.

Så visst finns det redan tjänsten som du efterfrågar. Kanske inte i den omfattningen som du önskar men jag blev nöjd och jag kunde utifrån den information som jag fick möjligheten att bilda mig en egen uppfattning om vad det var som jag ville köpa.

Sedan utnyttjade jag nätet än en gång när jag letade upp produkten jag valt och köpte den på en sida som hade goda rekommendationer från sina kunder sedan över ett år tillbaka. Dom var inte billigast men dom ingav ett förtroende som var värt den hundralapp som jag betalade extra jämfört med det billigaste erbjudandet som då existerade dock var det betydligt billigare än att köpa samma vara i en butik på stan som där kostade minst ytterligare 700 kronor.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

mariatingsund
8/4/10, 4:24 PM
#19

Ja, det är jättebra att det finns. Man vill ju ha så mycket info som möjligt som konsument innan man inskaffar saker som kostar lite mer. Och om man tänker på att datasystem kan göra möjligt att jag väljer eller väljer bort egenskaper, prisklasser, storlekar, modeller, bla bla, och med det får en information som annars skulle tagit flera timmar dagar veckor att ta reda på på vanlig väg, då förstår ni nog vad jag menar. Och jag håller med, det finns en djungel av varor i alla former, så det hade varit att göra för någon däruppe som sitter i himlen Flört att hålla en sån lista uppdaterad permanent.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Staffan
8/9/10, 7:47 PM
#20

>Maria,

Du är egenföretagare och tillverkar Glaskonst. Hur hittar folk till dig? Har du en liten butik i anslutning till hemmet eller verkstan? Har du någon skylt vid vägen som säger DeCo Glaskonst?

// Staffan

Annons:
mariatingsund
8/10/10, 10:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Tack som frågar.

- Jag har en liten glasbod intill hemmet (fd friggebod) där mina färdiga glas finns uppställda.

- Jag har skylt (två skyltar egentligen) ute vid vägkorsningarna, har tallhyddan skylt både på garagegaveln (mot vägen) och ovanför brevlådorna. Men det resulterar ingenting eftersom jag bor lugnt och skönt i ett avlägset område (bra för kreativt arbete)  vid sidan av glasriket där folket finns och som hinner bli mättat och fattigt av glas där.

- Jag har också annonserat (och repetitionsannonserat) i första 7 åren i olika tidningar, som konsthantverk, form, allt i hemmet, lokaltidningar mm. Jag har också figurerat i tidningarna ett bra antal gånger med reportage pga av nyheter och evenemang.

- Det geografiska läget är (var) bra för mig att skaffa in glas men är dåligt för att sälja. Växjö trakten är känd för att springa till orrefors och tycka att de har gjort världens fynd. Glasen har ju etikett. Jag har också etikett men det står ju inte Orrefors på. (Jag signerar också mina glas förstås)

Flört

- Jag har gjort en hel del trycksaker, visitkort, broschyrer och annonsvykort som jag skickat eller delat ut. Dessa finns t.ex. på Växjö Cervera butik och där de tog emot.

- Jag har också deltagit på mässor som Formex och hantverksmässor där man sålde direkt till konsument.

- Jag har också utställningar på konstglas och tavlor, minst en om året, men ibland 2 eller tre.

- Men det enda lönande marknadsföring som ger något är mina hemsidor. Jag har ett antal subdomäner och två huvuddomän, dessa sköter jag själv med uppdatering bilder mm så de är aktuella. Vilka de är, kan ni kika på http://www.glasdeco.se/direktlankar.html som jag borde egentligen kalla för t.ex. minasidor och inte direktlänkar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Staffan
8/10/10, 11:28 AM
#22

#21 Maria

Jag tycker egentligen inte att det är någon större skillnad på stora vägen och på iFokus. Båda är trafikerade leder där människor passerar i andra ärenden. Om du tycker att ingen bör tillåtas sätta upp sina skyltar/banners på iFokus så borde väl ingen heller få ha skyltar vid vägkorsningarna?

Eller vad tycker du? Är det annorlunda?

// Staffan

mariatingsund
8/10/10, 12:08 PM
#23

Hehe, mina blinkar inte. Men allvarligt talat, Jag har aldrig sagt att jag tyckte de borde förbjudas. Jag skrev att jag kommer undvika sidor som innehåller en massa farande och blinkande reklam. Jag gillar inte animationer på vanliga söta gulliga hemsidor heller som är där för pynt skull, typ flyende féer och fjärilar. Och så gillar jag inte reklam som gör att folk far illa, typ "låna snabbt och mycket nu, hamna hos kronofogden sen" eller "spela gratis en timme och förlora allt du har i nästa timme" Hoppas ni läser det rätt nu.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Staffan
8/10/10, 1:03 PM
#24

#23

Jag förstår vad du menar.

För oss på iFokus är det en knepig situation. Vi har inte råd att själva anställa annonssäljare utan arbetar med några olika s k annonsnätverk. Det är dom som har kontakten med annonsörerna.

Att animera banners är praxis. Om vi förbjöd animerade banners skulle vi inte kunna jobba med något annonsnätverk och då alltså heller inte få några intäkter. Då skulle iFokus vara tvunget att stänga ner.

Knepig situation som sagt. Antingen lämnar du oss för att vi har blinkande banners, eller så tar vi bort dom och tvingas stänga på grund av att vi inte har råd att driva sajten vidare… :-/

// Staffan

mariatingsund
8/10/10, 1:08 PM
#25

Jag ser detta klart och har förståelse också, och jag har inte lämnat eller vill lämna fokus, men andra sidor däremot. Jag har varit med här  från starten och det vore svårt att bryta alla kontakter för animationernas skull. Skrattande

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Staffan
8/10/10, 1:16 PM
#26

Det uppskattar vi såklart. Dock så hade du kanske inte gjort det om du inta varit med här från början. Något som vi bör ha i åtanke.

Vi får se om vi kan hitta andra sätt att få lite intäkter framöver så att vi kan dra ner på de blinkande annonserna. Det är säkert fler än dig som skulle tycka att det var skönt… :)

// Staffan

Upp till toppen
Annons: