13. Allmänt om reklam & media

Listigt Oakley!

2010-10-15 17:05 #0 av: Staffan

Oakley, som tillverkar och säljer solglasögon, var listiga och sponsrade de instängda gruvarbetarna i Chile med fina solglasögon för att skydda dom mot solljuset efter ett månader under marken.

Eftersom hela världen bevakade utvecklingen gav detta en enorm marknadsföring. Enligt Front Row Analytics var tv-exponeringen värd drygt 270 miljoner kronor.

Någon kanske tycker att det är på gränsen till osmakligt men snacka om produktplacering... :)

Anmäl
2010-10-18 19:51 #1 av: TjockaBerta

Jag lade faktiskt märke till det och kommenterade bilderna med gruvarbetarna i sina coola solglasögon. Dock tänkte jag inte så långt att det var en produktplacering.

Men ja, den har en väldigt lång räckvidd. World wide så att säga. Och säkert prisvärd för Oakley.

Anmäl
2010-10-19 10:38 #2 av: Staffan

Ja, produktplacering när den är som bäst. Att du (och jag) inte lade märke till det beror säkert på att man är mindre känslig mot den typen av inslag i nyhetsrapportering, som man ser som torvärdig.

Det finns annars himla många dåliga exempel på när produkter marknadsförs i filmer allt för tydligt... :)

// Staffan

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.