Annons:
Etikett05-dålig-reklam
Läst 2920 ggr
Staffan
2010-11-10 13:59

Systembolaget

I Systembolagets senaste reklamfilm som går på TV just nu försöker man göra en poäng av att företaget inte är som andra företag i det avseendet att man egentligen inte vill sälja någonting och inte vill tjäna pengar.

Man påstår att om Systembolaget varit som andra företag hade man haft fler erbjudanden och kampanjer för att sälja mer. Hyckleri säger jag. Varför har man annara ett lägre literpris på vin när det säljs i en större låda än när det säljs i en mindre flaska?

Nu placerar sig Systembolaget ännu tydligare i samma fack som Svenska Spel som använder omsorgen om spelarna som en förevändning för att få behålla monopolet SAMTIDIGT som man lägger ner oerhörda resurser på just marknadsföring. Den här filmen kostar 7 miljoner kronor.

Annons:
TjockaBerta
2010-11-11 12:47
#1

Det här är en väldigt lyckad reklamfilm tycker jag. Man får känslan av att de vill oss väl. Systembolaget värnar om den lilla människan.

Samtidigt ser det mysigt och trevligt ut i butiken. Man får lust att gå runt där och handla goda viner i den varma belysningen. Ute är det mörkt och kallt.

Dessutom vill de att jag ska hjälpa dem. Jag är delaktig och kan vinna en god middag. Någon lyssnar till mina åsikter. Hurra!

Du har rätt Staffan. De pengarna är väl investerade i marknadsföring. Jag blir på gott humör varje gång jag ser filmen och får lust att köpa massor av rödvin.

>>>Malum domesticum<<<

ala02
2010-11-16 21:40
#2

Tycker i och för sig att systembolaget är bra, man slipper leta efter en viss vara bland olika butiker. Det är den enda orsaken till att de är bra. Reklam verkar ju bortkastat när det inte finns alternativ, skulle inte någon veta var de ska köpa alkohol så är det väl ingen nackdel om man vill minska drickandet, nu blir man ju påmind och kan köpa sig en flaska i så fall.

mariatingsund
2010-11-16 22:37
#3

Att de skryter om att inte bry sig om profit det är lögn. Att de frågar hur de kan bli bättre är bra. Jag tycker också att det är bra att kunna hitta många olika sorter på samma ställe. Så systembolag borde man ha även om det skulle heta något annat och drivas av andra.

#0 Att buteljera t.ex. vin har sina kostnader och glasflaskor kostar mer än foliepåsar i en box, därav nog prisskillnaden. Ibland undrar jag vem är sämst, systembolaget eller reklammakarna som tog 7 mille för den filmen?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

TjockaBerta
2010-11-16 23:18
#4

#2

Reklamen är till för att öka försäljningen. Det är det Staffan sätter fingret på.

>>>Malum domesticum<<<

Yatsy
2010-11-17 05:47
#5

Jag tycker inte alls att dom skulle gjort filmen ens, 7 miljoner för att visa upp en lokal.Jag tycker dom gått kunnat göra något vettigare med 7miljoner givit dom till sjukvården istället en del hammnar där efter att ha handlat deras varor.

Maria
2010-11-30 14:43
#6

Jag tycker det är dubbelmoral på högsta nivå.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
TjockaBerta
2010-12-01 10:42
#7

Lite OT

Sambo brukar ofta handla i just den butiken för att de alltid är så lite folk i den! Inga köer på storhelgerna. Ha  ha ha ha

>>>Malum domesticum<<<

Staffan
2010-12-01 16:37
#8

#7

Perfekt, då kan han handla MYCKET utan att någon idiot står bakom i kön vid kassan och suckar… :)

Ibland funderar jag om inte hela det här rabaldret om hur mycket man bryr sig om alkoholisterna och de spelberoende framför allt är ett skådespel för EU, så att inte någon ska få för sig att bestämma att monopolen i Sverige måste bort.

// Staffan

Gasoline
2010-12-01 17:12
#9

Jag tycker om reklamen, och jag tror heller inte att dom går ut med inställningen att tjäna storkovan. Däremot vill ju alla affärer och företag gå med vinst, självklart!

Att större förpackningar kostar mindre är kanske för att dom är billigare i inköp? Ungefär som det va nämt ovan.

Upp till toppen
Annons: