05. Dålig reklam

Systembolaget

2010-11-10 13:59 #0 av: Staffan

I Systembolagets senaste reklamfilm som går på TV just nu försöker man göra en poäng av att företaget inte är som andra företag i det avseendet att man egentligen inte vill sälja någonting och inte vill tjäna pengar.

Man påstår att om Systembolaget varit som andra företag hade man haft fler erbjudanden och kampanjer för att sälja mer. Hyckleri säger jag. Varför har man annara ett lägre literpris på vin när det säljs i en större låda än när det säljs i en mindre flaska?

Nu placerar sig Systembolaget ännu tydligare i samma fack som Svenska Spel som använder omsorgen om spelarna som en förevändning för att få behålla monopolet SAMTIDIGT som man lägger ner oerhörda resurser på just marknadsföring. Den här filmen kostar 7 miljoner kronor.

Anmäl
2010-11-11 12:47 #1 av: TjockaBerta

Det här är en väldigt lyckad reklamfilm tycker jag. Man får känslan av att de vill oss väl. Systembolaget värnar om den lilla människan.

Samtidigt ser det mysigt och trevligt ut i butiken. Man får lust att gå runt där och handla goda viner i den varma belysningen. Ute är det mörkt och kallt.

Dessutom vill de att jag ska hjälpa dem. Jag är delaktig och kan vinna en god middag. Någon lyssnar till mina åsikter. Hurra!

Du har rätt Staffan. De pengarna är väl investerade i marknadsföring. Jag blir på gott humör varje gång jag ser filmen och får lust att köpa massor av rödvin.

 

Anmäl
2010-11-16 21:40 #2 av: ala02

Tycker i och för sig att systembolaget är bra, man slipper leta efter en viss vara bland olika butiker. Det är den enda orsaken till att de är bra. Reklam verkar ju bortkastat när det inte finns alternativ, skulle inte någon veta var de ska köpa alkohol så är det väl ingen nackdel om man vill minska drickandet, nu blir man ju påmind och kan köpa sig en flaska i så fall.

Anmäl
2010-11-16 22:37 #3 av: mariatingsund

Att de skryter om att inte bry sig om profit det är lögn. Att de frågar hur de kan bli bättre är bra. Jag tycker också att det är bra att kunna hitta många olika sorter på samma ställe. Så systembolag borde man ha även om det skulle heta något annat och drivas av andra.

#0 Att buteljera t.ex. vin har sina kostnader och glasflaskor kostar mer än foliepåsar i en box, därav nog prisskillnaden. Ibland undrar jag vem är sämst, systembolaget eller reklammakarna som tog 7 mille för den filmen?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Anmäl
2010-11-16 23:18 #4 av: TjockaBerta

#2

Reklamen är till för att öka försäljningen. Det är det Staffan sätter fingret på.

Anmäl
2010-11-17 05:47 #5 av: Yatsy

Jag tycker inte alls att dom skulle gjort filmen ens, 7 miljoner för att visa upp en lokal.Jag tycker dom gått kunnat göra något vettigare med 7miljoner givit dom till sjukvården istället en del hammnar där efter att ha handlat deras varor.

Anmäl
2010-11-30 14:43 #6 av: Maria

Jag tycker det är dubbelmoral på högsta nivå.

/Maria

 

Anmäl
2010-12-01 10:42 #7 av: TjockaBerta

Lite OT

Sambo brukar ofta handla i just den butiken för att de alltid är så lite folk i den! Inga köer på storhelgerna. Ha  ha ha ha

Anmäl
2010-12-01 16:37 #8 av: Staffan

#7

Perfekt, då kan han handla MYCKET utan att någon idiot står bakom i kön vid kassan och suckar... :)

Ibland funderar jag om inte hela det här rabaldret om hur mycket man bryr sig om alkoholisterna och de spelberoende framför allt är ett skådespel för EU, så att inte någon ska få för sig att bestämma att monopolen i Sverige måste bort.

// Staffan

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.