Annons:
Etikett13-allmänt-om-reklam-media
Läst 1420 ggr
Staffan
11/4/10, 5:51 PM

Volymen i reklampauserna

Något som stör mig när det gäller tv-reklam är att man alltid höjer volymen så sjukt mycket. Det har tyvärr fått mig att börja byta kanal allt ofta, bara för jag blir så irriterad och vill bojkotta skiten.

Tycker du att det är bra att dom höjer volymen i pauserna, så att du inte missar något dom säger? :)

Annons:
Emo
11/5/10, 12:21 PM
#1

Håller med dig. Det är fruktansvärt irriterande att man hela tiden måste hålla i zapparen för att justera ljudet. När de ändå tvingar en att hålla i zapparen, så är det klart att det går lika bra att byta kanal. Att de inte begriper det. Förvånad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kawaiichou
11/5/10, 4:35 PM
#2

Tror att dom gör så för att många går iväg under pauserna, typ till köket/toa, och då vill dom att man fortfarande ska kunna höra, hahaha.

Men det är jobbigt ._.

TjockaBerta
11/7/10, 11:55 AM
#3

Det är jätteirriterande. Även när man byter kanal skiljer sig volymen mellan de olika kanalerna. Dumt.

>>>Malum domesticum<<<

Staffan
11/7/10, 7:38 PM
#4

#3

Det känns faktiskt som något som Post och Telestyrelsen borde kunna styra upp tycker jag… :)

// Staffan

mariatingsund
11/7/10, 11:19 PM
#5

Jag avskyr också ljudvolymen i reklam, men de räknar ju med att alla går ut i köket, toan eller bara ut, så de får ju inte missa något .Oskyldig

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ala02
11/9/10, 12:02 AM
#6

TV4 påstod för något år sedan att man inte gjorde det. Det var deras program om tittarombudsmannen tror jag.

Annons:
ANNIA
12/6/10, 12:50 AM
#7

Ja tv4 förklarade det med, nåt om att reklamen gjordes i annat ljudformat (komprimerat eller nåt sånt) som gjorde att det blev högre ljud. Men det ändrades då efter klagomålen och under några år så har ju nivån varit lika som programmen.

Men tyvärr så har det ju börjat igen med högre nivå. Och inte bara på reklamen. Lyssna på signaturen på tex rapport/aktuellt eller till de reginola nyheterna på svt, där finns numera också den högre nivån nuförtiden.

Staffan
12/6/10, 4:06 PM
#8

#7

Exakt - vinjettmusiken får rutorna att skallra numera. Galet.

Jag upplever dessutom att det blivit större skillnad mellan kanalerna sedan digital-tv tog över helt…

// Staffan

ANNIA
12/6/10, 6:33 PM
#9

Inte reflekterat över när det hände. Men du har nog rätt i att det är skillnad på kanaler.
När det gäller svt undrar om det har att göra med att dom testar/t ett nytt ljudsystem, 5:1 eller vad det nu heter, om det kan göra att det blir skillnad i ljudnivån eftersom tv-apparater inte är byggda för det.

ala02
12/6/10, 9:52 PM
#10

Det finns ju tekniska hjälpmedel till att få nivåer jämna. Kompressor och normalisering av ljud fanns redan 1979 när jag sände radio första gången.

SwedenZoo
1/3/11, 12:47 AM
#11

Vissa reklamer har så lågt ljud så man inte hör. Tråkigt.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

Upp till toppen
Annons: