Reklam

Reklamprojekt i praktiken

2009-11-08 23:38 #0 av: Staffan

Föreställ dig en reklambyrå med 50 anställda. Bland kunderna finns många välkända företag och varumärken. Nu ska ett av företagen lansera en ny produkt och har vänt sig till byrån för att få hjälp med lanseringen. Låt oss säga att det handlar om en ny cykel.

projektgrupp.jpg

Projektledaren kallar den projektgrupp som brukar arbeta med just den här kunden till ett internt uppstartsmöte för att briefa alla om projektet som ska dras igång. Kunden har varit tydlig med att man med sin nya cykel vill ta ledartröjan och lägga sig i framkant av utvecklingen. Största konkurrenten har dessutom enligt uppdragsgivaren redan krattat managen genom sin föregående modell.

Nu gäller det att skaffa sig ett helikopterperspektiv och tänka utanför boxen. Projektledaren klargör att det är skarpt läge och att ribban måste höjas ytterligare sedan förra kampanjen. För att få så mycket värde för pengarna som möjligt ska det bli en viral kampanj den här gången. Det gäller att sätta ner foten och skapa en snackis med hög igenkänningsfaktor som de unga vuxna tar till sig, sannolikt en viralfilm, och seeda den till alla större communities där målgruppen befinner sig. Samtidigt måste vi ha kunden i fokus och inte sända fel signaler. För att förstärka närvaron på nätet ytterligare och skapa spinoff-effekter ska också en kampanjsajt med tillhörande mailsnurra arbetas fram. 

Inget är förstås ristat i sten men för att nå igenom bruset och få högre market awareness krävs något nytt som sätter varumärket på kartan. Syns man inte så finns man inte och målsättningen är att premuimsegmentet efter kampanjen väljer 'vår' produkt när de står inför ett make or buy decision. Värdegrunden som kampanjen ska bottna i finns visserligen redan men nu gäller det att till varje pris undvika sugrörsseende och istället stretcha visionen och fokusera brett. 

Det är bara 4 veckor till det är dags att trycka på knappen så alla inklusive kunden kommer behöva commita sig stenhårt och jobba på volley. Direkt efter det här första fiberrika mötet är det med andra ord bara att plocka ihop alla bits and pieces och köra igång för att kunna göra ett återspel till kunden asap.

Syftet med den här artikeln var (som du säkert redan förstått) egentligen inte att beskriva hur inledningen av ett reklamprojekt kan se ut, utan att visa på hur mycket floskler det finns i reklambranschen. Det har gått så långt att man till och med ibland brukar köra floskelbingo i det dolda - något som i och för sig visar på viss självinsikt i branschen.

 

Staffan

 

 

Anmäl
2009-11-09 11:33 #1 av: johan

:)

Och inte att förglömma: Synergieffekt!

 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.