Så fördelas reklampengarna
Institutet för reklam- och mediestatisik tar löpande fram statistik om hur reklammarknaden utvecklas över tiden. Det arbetet innefattar också att göra prognoser över det som komma skall.
Enligt en prognos man gjort över reklammarknadens utveckling under 2009 kommer den sannolikt minska med ungefär 5 procent. Detta på grund av finanskrisen och den lågkonjunktur som förtsågs tynga marknaden under året. De totala reklamintäkterna beräknades bli drygt 31,3 miljarder kronor under året.
De flesta medierna beräknades få svårt att nå lika höga annonsintäkter som under 2008. Dagspressen bedömdes enligt IRM under 2009 tappa annonsintäkter med en negativ tillväxt på nära 8 procent. TV-reklamen beräknades minska med 7 procent under 2009 jämfört med 2008. Ett undantag till minskningen står annonseringen på internet för som enligt prognosen beräknas öka med drygt 7 procent.
Fördelningen mellan de olika medierna ser ut enligt diagrammmet nedan. Nu går 2009 mot sitt slut - det blir spännande att se hur väl IRM:s prognoser överensstämde med verkligheten. Och det blir spännande att följa utvecklingen framöver.
// Staffan
Värt att notera:
* Dagspressen förlorade över 20 % mot 2008.
* TV förlorade 11,9 % mot 2008.
* Internet ökade 2,7 % mot 2008.
// Staffan