Reklam

Så fördelas reklampengarna

2009-12-29 13:08 #0 av: Staffan

Institutet för reklam- och mediestatisik tar löpande fram statistik om hur reklammarknaden utvecklas över tiden. Det arbetet innefattar också att göra prognoser över det som komma skall.

Enligt en prognos man gjort över reklammarknadens utveckling under 2009 kommer den sannolikt minska med ungefär 5 procent. Detta på grund av finanskrisen och den lågkonjunktur som förtsågs tynga marknaden under året. De totala reklamintäkterna beräknades bli drygt 31,3 miljarder kronor under året.

De flesta medierna beräknades få svårt att nå lika höga annonsintäkter som under 2008. Dagspressen bedömdes enligt IRM under 2009 tappa annonsintäkter med en negativ tillväxt på nära 8 procent. TV-reklamen beräknades minska med 7 procent under 2009 jämfört med 2008. Ett undantag till minskningen står annonseringen på internet för som enligt prognosen beräknas öka med drygt 7 procent.

Fördelningen mellan de olika medierna ser ut enligt diagrammmet nedan. Nu går 2009 mot sitt slut - det blir spännande att se hur väl IRM:s prognoser överensstämde med verkligheten. Och det blir spännande att följa utvecklingen framöver.

Reklammarknaden 2009

// Staffan

 

Anmäl
2010-02-18 11:16 #1 av: Staffan

Det verkar som att IRM:s prognoser är ganska tillförlitligt. Här är det faktiska utfallet för 2009, att jämföras med prognosen ovan...

Anmäl
2010-02-18 11:19 #2 av: Staffan

Värt att notera:

* Dagspressen förlorade över 20 % mot 2008.

* TV förlorade 11,9 % mot 2008.

* Internet ökade 2,7 % mot 2008.

// Staffan

Anmäl
2010-04-14 19:47 #3 av: Staffan

2009 investerades 58 miljarder svenska kronor i olika typer av marknadskommunikation. Det motsvarar en minskning på 11 procent, eller motsvarade 7 miljarder kronor. Ganska rejält tapp får man lov att säga...

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.