Reklam

Mansdominerad bransch

2010-03-09 21:28 #0 av: Staffan

Nyligen avgjordes tävlingen Reklamallsvenskan 2009 där reklambranschens bästa kreatörer och administratörer under det gångna året korades. För den som inte är insatt i branschen säger namnen på listorna kanske inte så mycket men när man tar en titt på könsfördelningen så kan knappast någon låta bli att reagera.

Det visar sig att listorna nästan genomgående domineras fullständigt av män. Bland kreatörerna finns ingen yrkeskategori med fler än 20 procent kvinnor. Så här ser det ut:

Reklamallsvenskan

 

När tidningen Resumé en vecka senare undersöker hur det ser ut på Vd-posten för landets 50 största reklambyråer blir resultatet än mer nedslående. 46 Vd:ar är män och 4 är kvinnor. Det motsvarar 8 procent.

Faktumet att det ser ut så här väcker många frågor. Hur kan det komma sig att kreatörsyrkena är så mansdominerade? Är mansdominansen på kreatörssidan anledningen till att det är så enormt många män på Vd-posterna? Finns det någon annan anledning? Söker sig män i högre utsträckning till reklambyråjobb? Är män mer tävlingsinriktade?

Och sist men inte minst - på vilket sätt tror ni att det här påverkar den reklam som vi dagligen kommer i kontakt med?

// Staffan

 

Anmäl
2010-03-09 22:54 #1 av: johan

Personligen tycker jag fördelningen är ointressant. Riktig jämställdhet har inte med 50/50-fördelning att göra.

Sedan är det även så att ju rikare land och bättre personlig ekonomi folk har, desto mer väljer man utbildning och yrke efter passion snarare än lön. Att då både män och kvinnor väljer mer könsstereotypa jobb är ganska intressant.

Just reklambranschen uppfattar jag som extremt passionsdriven. Jag tror det krävs både ett stort intresse och fallenhet för att lyckas och trivas.

Anmäl
2010-03-09 23:09 #2 av: Staffan

#1 johan

Menar du att män är mer passionerade än kvinnor?

Personligen tycker jag att fördelningen kvinnor/män är intressant. Inte då av den anledningen att jag nödvändigt tycker att fördelningen ska vara 50/50 utan snarare för att det kanske i alla fall delvis förklarar varför mycket reklam ser ut som den gör.

// Staffan

Anmäl
2010-03-09 23:42 #3 av: mariatingsund

Det finns jättemånga kreativa kvinnor som arbetar i eget företag utan anställda, i skymundan skulle jag kunna säga. Jag tror alltså att män är bättre att ta för sig, att skaffa kunder, att presentera en budget. Jag ursäktar alltid att det är så dyrt och det är ju heldumt, för då tycker konsumenten också det och rentav backar. En man säger: det är billigt (hur dyrt det än är), för det är massor av timmar och arbete krävs för att få till en reklam. Män är inte på sådant jobb för att trivas, utan för att driva ett framgångsrikt företag. Jag har jobbat en kort tid på en reklambyrå, och har inte trivts ett dugg, det är väldigt mycket press, skrik, hets och irritation för att kunna arbeta utan upprörda känslor.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Anmäl
2010-03-10 10:55 #4 av: abbis

Jag tror kvinnor är lika duktiga som männen men kan det vara så att dom som köper reklamen är mest män och därför vill helst ha att göra med en man.  Man litar man inte riktigt på en kvinna.

Skulle jag köpa reklam skulle jag nog helst vilja köpa den av en kvinna då hon lättare skulle förstå vad jag vill ha.FlörtKan vara samma sak för männen:

Det finns en viss sanning i att om en kvinna lånar pengar till att dra igång ett företag så lånar hon i underkant .När en man lånar pengar så tar han i så han kan köpa en bil för överskottet.Kvinnorna är kanske mer försiktiga/klokare även i reklambranchen.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anmäl
2010-03-10 11:01 #5 av: johan

#2: Nej nej, inte att män är mer passionerade än kvinnor. Menade att reklam är ett yrke som kräver att man verkligen är intresserad och brinner för ämnet för att lyckas. Och kanske är det så att reklam, liksom teknik, är ett ämne som mer lockar till dig män än kvinnor vad gäller de mer kreativa delarna.

Män som grupp är även mer risktagande och tävlingsinriktade. Det syns inte minst på vilka det är som satsar på att starta eget i störst utstreckning. I reklamvärlden kan jag tänka mig att man måste riskera att misslyckas för att kunna presentera en galen idé som i slutändan kan blir riktigt lyckad, men också större risk att floppa.

 

Som jag förstod #0 så handlar det om Reklamallsvenskan och inte könsfördelningen i branschen som helhet.

Anmäl
2010-03-10 11:18 #6 av: Staffan

#4 abbis

> Kvinnorna är kanske mer försiktiga/klokare
> även i reklambranchen.

Fast stämmer det att kvinnor är klokare när topplistorna över de bästa kreatörerna nästan uteslutande består av män?

#5 Johan

> Och kanske är det så att reklam, liksom teknik,
> är ett ämne som mer lockar till dig män än
> kvinnor vad gäller de mer kreativa delarna.

Fast är inte det ändå lite konstigt? Jag uppfattar det som att kvinnor i högre utsträckning än män lockas till kreativa sysselsättningar än män. Fast kanske är det som du säger så att det kompenseras av att män är mindre rädda för att misslyckas och bli kritiserade och att män därför vågar ta ut svängarna.

// Staffan

Anmäl
2010-03-10 11:49 #7 av: Hoppfull

Om man läser om fakta och statistik kring yrken så får man vet att det handlar mest om tradition. Män anställer andra män för att de kan identifiera sig med dem, varken mer eller mindre.

Samtidigt säger fakta att de mest framgångrika företagen är de som är förhållandevis jämställda, alltså som har ungefär lika många män som kvinnor.

Det handlar inte om att ta för sig eller inte, det handlar om strukturer och traditioner.

Anmäl
2010-03-10 14:17 #8 av: abbis

#6 klokheten är väl att kvinnnor inte tar några riskerFlört

#7 Det tror jag oxå att man helst vill jobba med män om man är man..Jag är likadan jag vill inte ha en man i min butik!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anmäl
2010-03-10 14:55 #9 av: Hoppfull

#8 Ja så säger ju statistiken med tråkigt nog, för man kan visa väldigt tydligt att resultaten blir avsevärt mycket bättre när män och kvinnor jobbar ihop.

Själv föredrar jag tveklöst blandade arbetsgrupper, precis blandat privat umgänge Glad

Anmäl
2010-03-10 16:10 #10 av: johan

Samtidigt säger fakta att de mest framgångrika företagen är de som är förhållandevis jämställda, alltså som har ungefär lika många män som kvinnor.

Kanske, när det är riktig jämställdhet. Men bolag med kvoterade styrelser (som Norge infört) har visat sig ha betydligt lägre vinst än innan. Det gäller dock inte där det är en jämnare könsfördelning av sig själv. Det är alltså INTE på något sätt så att kvinnliga styrelseledamoter skulle vara sämre än manliga, men i fall när man kvoterar får man ofta plocka dessa från mellanchefsnivå och då med lägre kompetens som naturlig följd.

Men jag tycker ändå det är rätt naturligt att man först och främst rekryterar bland dom man känner och jobbat med. Sedan är det sorgligt att det oftast är personer av samma kön. Men jag tror det blir bättre och bättre för varje dag som går.

Personligen skulle jag inte vilja jobba på ett ställe med uteslutande män eller kvinnor. Rent socialt blir det rätt trist i längden. Men jag lägger ingen stor vikt att det ska vara jämt fördelat över varje yrkesroll. Helheten på bolagen är viktigast för mig.

 

 

Anmäl
2010-03-10 17:45 #11 av: johan

#7: Intressant läsning. "Fakta och statistik" från statsfeminismen är ofta mer ideologi än fakta.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.