Reklam

Reklamens vägar

2009-11-04 15:38 #0 av: Staffan

Reklam i sin vidaste betydelse har funnits sedan urminnes tider. Från början genom den så kallade "mun-till-mun-metoden" där ryktet om till exempel god mat eller bra kläder spreds mellan människor. Numera förmedlas reklam till oss genom en mängd olika kanaler. Här följer en kort sammanfattning av de vanligaste reklamkanalerna.

stortavla.jpg


Direktreklam


Tryckt reklam som skickas direkt till mottagaren kallas för direktreklam. Den kan delas in i två olika typer. Dels den som är adresserad och dels den som inte är det. Den senare kan du undvika genom en "Ingen reklam tack"-skylt men adresserad reklam delas ut trots skylten.

Fördelarna med adresserad direktreklam är flera. Naturligtvis lägger fler märke till reklam med mottagarens namn. Vidare kan den vara personlig och riktas direkt till en specifik målgrupp istället för att den läggs i alla brevlådor, något som gör den mer miljövänlig. Å andra sidan är den avsevärt dyrare per enhet, inte minst på grund av portokostnaden.

Eventmarknadsföring

En form av reklam som vunnit mark under senare år är eventmarknadsföring. Det kan vara allt från att stå på torget och dela ut produktprover till att anordna en konsert eller en skidtävling i fjällen med företagets namn som avsändare.

Gerillamarknadsföring

Kanske har du hört talas om gerillamarknadsföring? Gerillamarknadsföring handlar namnet till trots inte om att marknadsföra någon militär organisation. Att det kallas så beror istället på att man utnyttjar sina konkurrenters arenor till att nå människor som skulle kunna bli kunder i den egna verksamheten. I sin enklaste form skulle till exempel en frisör kunna sätta upp lappar hos andra frisersalonger och säga att de klipper bättre och billigare.

Internet

En annan relativt ny företeelse är internet. Det är en reklamkanal som har flera fördelar gentemot de andra kanalerna. Till exempel är reklaminvesteringar på internet ofta direkt mätbara på ett sätt som gör att det bli enkelt att se vad som fungerar bra och vad som inte gör det. Dessutom går det numera att styra så att annonserna bara visas för exakt rätt målgrupp, något som gör internetannonseringen kostnadseffektiv. Internet används ofta också för så kallad viral marknadsföring och gerillamarknadsföring.

Man brukar dela in internetannonseringen i två kategorier. Sökordsmarknadsföring och bannerannonsering. Oavsett kategori så länkas användaren vidare till företagets hemsida eller en kampanjsajt där man kan läsa mer och för det mesta också beställa varan eller tjänsten.

Användandet av internet har vuxit explosionsartat vilket nyligen gjort att reklammarknaden på nätet nu är större än till exempelvis på tv.

Lobbying

Reklam handlar om påverkan av mer eller mindre komplex art. Om man vill påverka till exempel en politiker att fatta ett visst beslut så kan det många gånger behövas mer påverkan än vad kanske ett reklamblad i brevlådan kan erbjuda. Då kan lobbying vara ett intressant alternativ. Lobbying handlar i regel om att påverka makthavares inställning i olika frågor för att driva samhällsutvecklingen i en riktning som gynnar uppdragsgivare.

PR

PR är en förkortning för Public Relations. Begreppet omfattar arbete som bedrivs för att skapa redaktionell publicitet i andra mediakanaler. En stor fördel med PR är, i och med att den är redaktionell, att man inte behöver betala för det utrymme som upplåts för budskapet. En farlig/smart följdeffekt av det är dessutom att målgruppen för reklamen granskar den mindre kritiskt. Det är inte ovanligt att publicerade artiklar nästan helt är skriva av PR-konsulter på uppdrag av ett företag eller en organisation. Visste du till exempel att varumärket Dove till stor del låg bakom mycket av den spa-trend som växte fram för ett antal år sedan?

Produktplacering

Trender påverkar oss konsumenter i hög utsträckning. Inom bland annat filmindustrin är det därför vanligt med så kallad produkplacering. Det innebär i korthet att företagen betalar dyra pengar för att synas med sina produkter i filmerna på vita duken. De vet till exempel att många bland oss vill bära likadana klockor som de filmstjärnor vi tycker är coolast, likaså köra bilar och använda mobiltelefoner som också de använder.

Reklam i rörliga media

Den här kategorin omfattar främst reklam på tv, men också på bioreklam och reklam via bildskärmar i affärer och på andra offentliga platser. En stor fördel med den här typen av reklam är att den berör människor på ett starkt sätt. Detta tack vare det multmiediala formatet. Rörlig bild i kombination med musik och röster når helt enkelt fram till människor bättre. I Sverige har tv-reklam bara funnits i cirka 20 år medan den i andra länder varit en del av tv-tittandet nästan sedan tv:n uppfanns.

Att framställa film är dock dyrt. Likaså att köpa den plats i tv som krävs. Därför är det normalt bara aktörer med djupa fickor som satsar på att göra film och visa den i tv.

Radioreklam

Reklamfinanseriad radio har funnits under lång tid i Sverige. Från 1922 och fram till dess att reklamradion blev lagligt 1993 (!) slogs dock Radiotjänst mot ett antal reklamradio-stationer för att skydda oss svenskar mot den farliga radioreklamen. I förhållande till tv-reklam är det billigt att framställa radioreklam, likaså att sända den. En nackdel kan vara att det är svårt att direkt mäta hur väl den fungerar.

Sponsring

Att företag väljer sponsring som ett sätt att marknadsföra sig beror ofta på den goodwill som kan vinnas genom detta. Ett företag som vill profilera sig som miljövänligt kan till exempel sponsra WWF eller Greenpeace. Detta får då inte sällan till följd att människor som uppskattar dessa organsationers arbete också väljer det sponsrande företagets produkter (ofta undermedvetet). Sponsring är vanligt i idrottsliga sammanhang.


Utomhusreklam

I många reklamkampanjer, inte minst de som syftar till att bygga upp ett varumärke, strävar man efter att få så stor genomslagskraft som möjligt. Reklambranschen kallar detta för impact, vilket är ett mått på hur många som lägger märke till den aktuella kampanjen. Ett bra sätt att nå många människor och hög impact kan vara att annonsera via reklamplatser där många passerar. Även den här typen av reklam utvecklas givetvis med tiden och nya reklamplatser dyker ständigt upp på busshållplatser, papperskorgar, parkeringsautomater etcetera. Helt säkert kommer också många av dessa inom en snar framtid bytas ut mot bildskärmar som kan visa rörliga film.

Viral marknadsföring

Ett buzzword som reklamare gärna slänger sig med är viral marknadsföring. Tanken med viral marknadsföring är att man ska få synas mer till samma kostnad än man traditionellt sett gör med annan typ av reklam. Den just nu kanske vanligaste formen av viral marknadsföring är när företag tar fram roliga eller uppseendeväckande reklamfilmer avsedda att publiceras på till exempel Youtube. Förhoppningen är då att dessa ska spridas på internet som en löpeld, inte minst på communities som detta.


Det finns så klart ett otal andra sätt att göra reklam på också, och nya tillkommer hela tiden. Om du snubblar över en ny reklamidé så posta gärna ett inlägg i forumet och berätta om den.

 

Staffan

 

Anmäl
2012-04-04 14:30 #1 av: [cala02]

Atea kör en slags föreläsningskampanj. Man har i vår kommun lyckats sälja in Ipad hos våra chefer. Nu propagerar dessa för Ipad i skolan. Man vill också byta pc datorer mot Mac. Tillsammans med Iphone får man då en "komplett plattform för pedagogik". Man har alltså hittat nån slags "social event" scen som verkar vetenskaplig att sälja in.

Att byta ut datorer kostar enormt mycket mer än själva bytet, kablar och annat måste också bytas. Programvaror vi har licens för blir överflödiga och man måste köpa nya sådana också. Nu är jag själv förtjust i Mac men börja om med nya redigeringsprogram för ljud och filmredigering är jag inte så förtjust i, har inte använt Final cut på 10 år. Peak var visserligen bra på den tiden men det är lika längesedan jag använde det. CS paketen är visserligen lika men licenserna är det inte.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.